نکاتی برای استفاده بهتر از WHATSAPP بر روی ویندوز فون
نوشته شده توسط : mj

 

اگر چه واتساپ را تازه نصب کردید یا اینکه سالهاست دارید از آن استفاده میکنید، برنامه های چت همچون Whatsapp قابلیتی دارند که میتوان از آنها استفاده کرد تا بهتر از یک نرم افزار چت بهره ببریم. بیایید برخی از این نکات را مرور کنیم:


آنلاین بودنتان را مخفی کنید تا کسی متوجه نشود چه زمانی آنلاین هستید و چه زمانی آفلاین
در حالت پیشفرض زمانی که شما انلاین باشید نمایش داده میشود که انلاین هستید و وقتی که افلاین شوید اخرین بازدید شما از برنامه را با شروع عبارت Last Seen و سپس زمان و تاریخ نمایش میدهد. اما به هر دلیلی که برای امنیت شما مهم است گاهی نمیخواهید کسی آنلاین یا آفلاین بودن شما را مشاهده کند و میتوانید این قابلیت را خاموش کنید.

 

بلاک افراد در واتس آپ, تماس صوتی با واتساپ

 

برای اینکار کافیست مسیر روبه رو را بروید: Settings > Account > Privacy و سپس گزینه Last Seen را انتخاب کنید و حال با سه گزینه روبه رو خواهید شد که میتوانید هر کدام را انتخاب کنید:
• Everyone یعنی همه آنلاین و آفلاین بودن شما را مشاهده کنند
• My Contacts فقط افرادی که در مخاطبین گوشی شما هستند بتوانند مشاهده کنند
• Nobody هیچکس آنلاین یا آفلاین بودن شما را مشاهده نمیکند و متوجه نمیشود.

 

اگر شما نمایش آنلاین و آفلاین بودن خود را خاموش کنید دیگر نمیتوانید آنلاین یا آفلاین بودن هیچکس را هم مشاهده کنید.

 

وقتی افراد پیامتان را میخوانند متوجه شوید
واتساپ قابلیت خوبی را اضافه کرده است که تقریبا میتوان فهمید طرف مقابل در چه وضعیتی نسبت به چت ما دارد. اگر سمت راست نوشته شما یک تیک باشد یعنی پیام شما از گوشی شما ارسال شده است.

 

بلاک افراد در واتس آپ, تماس صوتی با واتساپ

آموزش کار با نرم افزار واتس آپ

 

اگر دو تیک باشد یعنی پیامتان به گوشی شخص مورد نظر رسیده است. و اگر این دو تیک رنگ آبی بگیرند یعنی علاوه بر اینکه پیامتان به شخص مورد نظر رسیده بلکه او نوشته را نیز خوانده است و متن شما را دیده است. حتی اگر انگشت خود را چندثانیه بر روی مطلب نگه دارید و سپس گزینه Info را بزنید حتی زمان تحویل پیام و خوانده شدن آن را نیز به شما نمایش میدهد.


برای دانلود عکس و فیلم فقط از Wi-Fi استفاده کنید
گاهی ما نمیخواهیم فیلم و عکس ها توسط اینترنت سیم کارتمان ذخیره شوند چون حجم کمی داریم و اینترنت سیم کارت گران است ولی خب در عوض وقتی به وای فای وصل شدیم میتوانیم آنها را دانلود کنیم که البته وای فای سرعت بیشتری نیز دارد.

 

بلاک افراد در واتس آپ, تماس صوتی با واتساپ

 

برای ذخیره حجم اینترنت سیم کارت خود میتوانید این تنظیمات را درست کنید و کافیست به مسیر روبه رو بروید: Settings > Chat settings > Media auto-download حال میتوانید بصورت جداگانه انتخاب کنید که آهنگ ها – عکس ها و ویدیوهای شما چگونه دانلود شوند؟ “Never(هیچوقت)” یا “Wi-Fi(فقط وای فای)” “Wi-Fi and cellular” و یا “Wi-Fi, cellular, roaming”.


چت هایتان را به صفحه اصلی پین کنید
گاهی ما با شخص یا گروهی خیلی چت میکنیم و اینکه سریع جواب دهیم و یا سریع به گروه یا چت خاص برویم خیلی مفید است و نمیخواهیم راه طولانی برویم. خیلی ساده میتوانید هر چت فردی یا گروهی را به صفحه اصلی خود پین کنید.

 

بلاک افراد در واتس آپ, دانلود برنامه

یکی از امکانات واتس آپ ارسال پیام صوتی سریع است.

 

بعد از اینکه چت را به صفحه اصلی ویندوز فون خود پین کردید خیلی ساده با ضربه زدن به آن مستقیم به چت موردنظر میروید. کافیست انگشت خود را بر روی فرد یا چت مورد نظر نگه دارید و سپس Pin to start را بزنید.


افراد را در واتساپ بلاک Block کنید
همیشه و همه جا مزاحم ها وجود دارند اما در برنامه های چت همچون واتساپ خیلی راحت وقتی نمیخواهیم با شخصی چت کنیم و جوابش را بدهیم میتوانیم او را مسدود یا بلاک کنیم تا دیگر اون نتواند هیچگونه ارتباطی با ما داشته باشد.

 

آموزش کار با واتساپ, تماس صوتی با واتساپ

 

برای اینکار کافیست مسیر روبه رو را بروید: main screen > ellipsis (…) > settings > contacts > blocked contacts > plus (+) بعد از اینکه علامت + را زدید میتوانید شخص مورد نظر را انتخاب کنید تا بلاک شود. نگران نباشید چون براحتی از همینجا میتوانید اشخاص را از بلاک بودن خارج کنید.

 

تماس صوتی با واتساپ برقرار کنید
در اپدیت واتساپ قابلیت تماس صوتی اضافه شده و مستقیم از داخل واتساپ میتوانید با افراد تماس صوتی داشته باشید و فقط کافیست در پایین صفحه چت با شخص مورد نظر علامت گوشی تلفن را پیدا کنید و آن را فشار دهید.

 

بلاک افراد در واتس آپ, تماس صوتی با واتساپ

 

واتساپ بصورت رایگان در استور ویندوزفون موجود است.

Telegram اپلیکیشن پیام‌رسانی است که در کنار شباهت‌های بسیاری که به Whatsapp دارد دارای چندین ویژگی برتر است. یکی از این ویژگی‌ها وجود استیکر‌ در این برنامه است که امروز به آموزش ساخت استیکرهای شخصی، اضافه کردن آن به تب استیکرها و همچنین اشتراک‌گذاری آن با افراد دیگر خواهیم پرداخت. 


معماری استفاده شده برای طراحی و ساخت تلگرام بسیار به Whatsapp شباهت دارد و همین شباهت نیز باعث آن شده است که شعار تبلیغاتی این اپلیکیشن، بیش از هر اپلیکیشن دیگری، Whatsapp را نشانه بگیرد. پیام این شعار و اعتقاد سازندگان تلگرام این است که اپلیکیشن آن‌ها، ده‌ها برابر از واتس‌اپ امن‌تر بوده و با رمزنگاری‌های انجام شده روی پیام‌های ارسالی و دریافتی، حتی خود سازندگان تلگرام نیز قادر به دست‌یابی به پیام‌های کاربران نخواهند بود که البته صحت این موضوع و بحث درباره‌ی آن، خارج از تمرکز این پست است.

 

در این پست به شما آموزش اضافه کردن استیکر‌های متنوع به تلگرام، و حتی ساخت آن‌ها را خواهیم داد که به کمک آن می‌توانید یکی از معدود نقاط ضعف تلگرام یعنی نبود استیکر‌ها را از بین ببرید. شاید این حرکت قابل تحسین تلگرام، باعث شود سازندگان واتس‌اپ نیز متوجه قدم‌هایی که از دیگر برنامه‌ها عقب هستند شده و کمی به فکر پیشرفت امکانات اپلیکیشن خود باشند، نه فقط ظاهر آن. برای این کار شما به آخرین نسخه‌ی تلگرام نیاز خواهید داشت پس اگر هنوز اقدام به آپدیت کردن آن نکرده‌اید، این مطلب بهترین بهانه برای این امر است:

 

تلگرام برای ویندوز, تنظیمات تلگرام

 

بخش اول: آموزش اضافه کردن استیکرها
مطمئنا اضافه شدن استیکر به اپلیکیشن سریع و سبکی مانند تلگرام، کاربران وایبر و لاین را نیز برای کوچ کردن به این برنامه وسوسه خواهد کرد و اگر تلگرام نیز به سرنوشت ویچت و وایبر دچار نشود، می‌تواند به محبوب‌ترین اپلیکیشن کاربران ایرانی نیز تبدیل شود.

 

شما می‌توانید استیکرهایی که دوستان شما برایتان ارسال می‌کنند را نیز به تلگرام خود اضافه کنید. در این روش مانند عکس بالا با کلیک روی استیکری که دوستتان برای شما ارسال کرده، و با انتخاب گزینه‌ی Add Sticker، پنجره‌ای برای شما باز خواهد شد و پیش‌نمایش استیکر‌ها را به شما نشان خواهد داد. در این بخش نیز گزینه‌ی دیگری با عنوان ADD وجود دارد که با انتخاب آن، در کسری از ثانیه این استیکرها به تب آخر منوی شکلک‌ها اضافه خواهند شد.

 

تلگرام برای ویندوز, تنظیمات تلگرام

آموزش ساخت و ارسال استیگر در تلگرام

 

برای بهره‌بری از این امکان باید تلگرام خود را به آخرین نسخه‌ی موجود بروزرسانی کنید. بعد از این کار، گزینه‌‌ای با عنوان Stickers به منوی تنظیمات تلگرام اضافه خواهد شد که از طریق آن می‌توانید اقدام به حذف یا مخفی کردن استیکرها بپردازید.


بخش دوم: ساخت استیکرهای شخصی
در بخش اول با نحوه‌ی اضافه کردن استیکرهایی که دیگر کاربران برای تلگرام ساخته‌اند آشنا شدید. در این بخش روشی را آموزش خواهیم داد که به کمک آن می‌توانید استیکرهای مخصوص خود را با قابلیت اضافه شدن به بخش استیکرهای تلگرام بسازید. تفاوت این بخش با دو بخش بعد در این است که این استیکرها قابلیت اضافه شدن به تب مخصوص استیکرها در تلگرام را دارند در حالی که استیکرهای ساخته شده در بخش های بعدی، تنها از طریق گالری و مانند ارسال یک عکس معمولی قابل ارسال خواهند بود.

 

برای این کار، شما دو مرحله‌ی متفاوت را در پیش خواهید داشت. ابتدا باید استیکرها را با شرایط تلگرام ویرایش کنید و بعد از آن، با کمک یکی از ربات‌های دوست داشتنی تلگرام با نام Stickers استیکرهای خود را برای تلگرام ارسال کنید.

 

الف: هماهنگ‌سازی استیکرها با شرایط تلگرام
استیکرهای ارسالی شما برای تلگرام "باید" دارای سه مشخصه‌ی زیر باشند:
- فرمت استیکر PNG و عکس مورد نظر نیز به صورت دوربری شده باشد.
- فایل ارسالی شما باید دارای طول و عرض 512px باشد. درواقع حداقل یکی از مقدارهای طول یا عرض "باید" 512px باشد و دیگری، 512 یا کمتر از آن باشد.
- حجم فایل تهیه شده باید کمتر از 350 کیلوبایت باشد.

 

برای راحتی این امر، تلگرام یک فایل PSD پیشنهادی به شما ارائه خواهد کرد که می توانید با باز کردن آن، و انتقال استیکرهای مورد نظرتان به این فایل، و سپس خروجی گرفتن از آن، بدون کوچکترین دردسری استیکرهای خود را آماده‌ی ارسال کنید.

 

اپلیکیشن پیام‌رسانی, تنظیمات تلگرام

 

ب: ارسال استیکرهای ساخته شده به ربات تلگرام
بعد از انجام مراحل بالا و ساخت استیکرهایی که واجد شرایط تلگرام هستند، نوبت به ارسال آن‌ها و ساخت مجموعه‌ی شما خواهد رسید که خود تلگرام پیشنهاد کرده است تا این امر را توسط نسخه‌ی کامپیوتری تلگرام انجام دهید. در صفحه‌ی اصلی تلگرام و در بخش ذره‌بین، نام stickers را جستجو کنید و بعد از پیدا شدن این ربات، روی آن کلیک کنید. صفحه‌ای برای گفتگو باز خواهد شد که کار ساخت استیکرها در این بخش انجام خواهد شد.

 

در ابتدا پیامی دلخواه ارسال کنید تا این ربات ورود شما را تبریک بگوید و لیست دستورات ممکن را برای شما ارسال کند. برای شروع کار ساخت، دستور /newstickerpack را ( علامت / در ابتدای دستور قرار دارد) تایپ و برای این ربات ارسال کنید. بعد از این مرحله، ربات استیکرساز از شما می‌خواهد تا نامی برای  مجموعه‌ی استیکر خود انتخاب کنید.

 

پس از اختصاص دادن نامی برای آن، تلگرام از شما می‌خواهد تا با توجه به حال و احوال استیکر خود (ناراحت، خوشحال، متعجب و ...) یک اموجی برای آن تعیین کنید. دلیل این امر دسترسی راحت‌تر به استیکرها است به این صورت که شما با زدن اموجی "گریه"، بدون نیاز به مراجعه به تب استیکر‌ها، می‌توانید خلاصه‌ای از استیکرهای غمگینی که به این اموجی ربط داده‌اید مشاهده کنید و با کلیک روی آن، به سرعت استیکرها را ارسال کنید. اگر تمایلی به صرف وقت برای این موضوع ندارید، می‌توانید برای تمامی استیکرها یک اموجی یکسان ارسال کنید.

 

بعد از ارسال هر استیکر، این ربات به شما تعداد استیکرهایی که تاکنون به این مجموعه وارد کرده‌اید را یادآوری می‌کند و اگر تمایل به ادامه دارید، کافی است تا استیکر بعدی را ارسال کنید. در مرحله‌ی آخر و بعد از ارسال تمامی استیکرهای مورد نظر، دستور /publish را ارسال کنید تا استیکرهای شما در کسری از ثانیه منتشر و آماده‌ی استفاده شود. البته قبل از مرحله‌ی نهایی باید یک آیدی یا نام برای این مجموعه استیکر انتخاب کنید تا در هنگام اشتراک لینک این استیکر، با مشکلی مواجه نشوید. (برای مثال telegram.me/addstickers/beytoote )

 

آموزش  تلگرام, ساخت استیکر در تلگرام

آموزش اضافه کردن استیکر‌های متنوع به تلگرام

 

بخش سوم: ساخت استیکرهای شخصی در کامپیوتر
ماهیت این بخش و همچنین بخش سوم، با بخش اول متفاوت است چراکه در بخش اول، استیکرهای آماده‌ای که آن‌ها را دریافت می‌کردید، به تب آخر منوی شکلک‌ها اضافه می‌شدند و می‌توانستید به راحتی مانند وایبر یا لاین اقدام به مشاهده و ارسال آن‌ها کنید. اما در این دو بخش، استیکرهای ساخته شده، به این تب اضافه نخواهند شد و برای ارسال آن‌ها باید از طریق گزینه‌ی ارسال فایل و بخش گالری اقدام کنید. با این روش امکان ارسال هر استیکری که فکرش را کنید امکان‌پذیر خواهد بود اما همانطور که گفته شد به دلیل آن که برای دسترسی و ارسال آن‌ها باید در هر نوبت به بخش ارسال فایل مراجعه کنید، ممکن است چندان مورد استقبال کاربران مواجه نشود.

 

برای این امر کافی است تا تصاویر و استیکرهای خود را (با فرض آنکه فرمت تصویر PNG و دوربری شده باشند) درون نرم‌افزار فتوشاپ باز کنید. سپس بدون هیچ تغییری دکمه‌ی Save AS را بزنید و در فرمت‌های پیشنهادی، PNG را انتخاب کنید. پیش از ذخیره‌ی نهایی فایل، به انتهای نام آن پسوند .webp را اضافه کنید تا عکس‌ها با استانداردهای PNG، و با پسوند webp ذخیره شوند. حال تصاویر ساخته شده را به گوشی خود منتقل کنید و برای ارسال آن‌ها، از طریق گزینه‌ی ارسال فایل و بخش Gallery اقدام کنید.

 

تلگرام برای ویندوز, تنظیمات تلگرام

 

تفاوت این موضوع با ارسال یک عکس معمولی PNG، در عدم وجود پس‌زمینه‌ی سفید برای آن است. برای مثال اگر شما اقدام به ارسال یک شکلک دوربری شده‌ی وایبر (که فرمت آن PNG است) کنید، تصویر ارسال شده به صورت مربع و با پس‌زمینه‌ی رنگی ارسال خواهد شد که از جلوه‌ی زیبایی برخوردار نیست. اما در تلگرام و به لطف پشتیبانی آن از فرمت تصویری.webp این تصاویر دوربری شده، بدون هیچ تغییر یا اضافه شدن تصویر تک‌رنگی در پشت آن و درست مانند یک استیکر ارسال خواهند شد.

 

پیشنهاد: می‌توانید با انتقال شکلک‌های وایبر از پوشه‌ی موجود در حافظه‌ی گوشی به شکلک‌های دوربری شده و با کیفیت وایبر دسترسی داشته باشید و تنها با تغییر پسوند آن‌ها، این شکلک‌ها را در تلگرام نیز قابل استفاده کنید.

 

تلگرام برای ویندوز, تنظیمات تلگرام

ترفندهای نرم افزار پیام رسان سریع و امن تلگرام


بخش چهارم: ساخت استیکرهای شخصی در تلگرام

هرچه بیشتر از امکانات مختلفی که تلگرام در اختیار کاربران قرار داده است مطلع شوید، بیشتر به این اپلیکیشن علاقه‌مند خواهید شد. تلگرام با ارائه‌ی ربات استیکرسازی با نام Clippy، کار شما را برای ساخت استیکرها بسیار راحت کرده و می‌توانید به کمک آن، تمام مراحل قبل را در گوشی و در اپلیکیشن تلگرام به انجام رسانید.

 

در این روش، شما باید استیکر مورد نظر را (که فرمت PNG دارد) برای این ربات ارسال کنید و در کسری از ثانیه، فایل دوربری شده و webp شده‌ی آن را دریافت کنید. همانطور که در تصویر بالا نیز قابل مشاهده است، تصاویر PNG با پس‌زمینه‌ی تک‌رنگ ارسال می‌شوند و به نوعی از حالت استیکر بودن خارج می‌شوند.

 

البته بدیهی است که برای چنین نتایجی، باید تصویر شما PNG باشد یا حداقل در صورت وجود پس‌زمینه برای آن، این پس‌زمینه تک‌رنگ باشد تا این ربات بتواند به صورت خودکار اقدام به تشخیص و حذف آن کند. استیکر ساخته شده در این بخش را می‌توانید با کلیک روی آن و به کمک گزینه‌ی Forward برای دوستان خود ارسال کنید.

 

برای دسترسی به این ربات، کافی است تا در صفحه‌ی اصلی تلگرام روی ذره‌بین کلیک کنید و نام Clippy را در آن تایپ کنید. بعد از پیدا کردن Clippy روی آن کلیک کنید تا مانند یک صفحه‌ی Conversation وارد گفتگو با او شوید. حال باید تصاویر خود را از بخش گالری برای این ربات ارسال کنید تا استیکرهای آماده‌ی خود را تحویل بگیرید.

 

عکسبرداری از صفحات وب مشتریان خاص خودش را دارد، اما گاهی کاربران عادی نیز نیاز به این کار دارند. فرض کنید در حال مشاهده یک سایت هستید و قصد دارید محتوای به ‌نمایش درآمده را به همان شکل و شمایل برای دوستانتان ایمیل کنید. همچنین ممکن است بخواهید تصویری از صفحه به‌نمایش درآمده را در نرم‌افزارهای پیام‌رسان به اشتراک بگذارید یا ممکن است به حرفه طراحی سایت مشغول باشید و بخواهید اسکرین‌شاتی از وبسایت تازه طراحی شده خود را به‌ صورت کامل در اختیار کارفرما قرار دهید یا به‌عنوان نمونه‌کار در سایت خود بارگذاری کنید.

 

برخی کاربران در این شرایط با استفاده از کلید Print Screen و دیگر ابزارهای تهیه تصویر از صفحه‌نمایش تصویری از محتوای به ‌نمایش درآمده را ثبت و ذخیره می‌کنند، اما در صورتی‌که بخواهید از یک سایت با اسکرول عمودی عکس بگیرید چه روشی را انتخاب می‌کنید؟ اگر بخواهید از روش‌های معمول در انجام این کار کمک بگیرید باید با هر بار اسکرول کردن صفحه، یک عکس مجزا تهیه کنید و پس از آن با استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش تصاویر همچون فتوشاپ، تصاویر را کامل روی یکدیگر منطبق کنید تا یک تصویر بزرگ و یکدست در اختیار داشته باشید.

 

دوست دارید با یک کلیک ساده و در هر سایتی به هر شکلی که تمایل داشتید (صفحه قابل مشاهده یا تمام صفحه) از سایت موردنظرتان عکس بگیرید؟

 

افزونه قدرتمند qSnap تنها افزونه مستقل از مرورگر است که با قابلیت اجرا در همه مرورگرها به شما این امکان را می‌دهد با یک کلیک ماوس، تصویر صفحات به‌نمایش درآمده در مرورگر را ثبت و روی هارد‌دیسک رایانه خود ذخیره کنید. به کمک این افزونه می‌توانید عملیات ویرایش و نشانه‌گذاری روی تصاویر ثبت شده را نیز انجام داده و در صورت نیاز علاوه بر ذخیره‌سازی یا چاپ، نسبت به ذخیره و اشتراک‌گذاری تصویر در سرورهای qSnap اقدام کنید.

پس از نصب افزونه در مرورگر، کافی است روی آیکون دایره‌ای شکل آن کلیک کنید تا تصویری از محتوای به‌ نمایش درآمده برای شما ثبت شود. همچنین با کلیک روی علامت پیکان کوچک کنار این آیکون و انتخاب گزینه Capture Full Page تصویر تمام صفحه‌ سایت‌های شامل اسکرول عمودی برای شما ثبت می‌شود. توجه داشته باشید با هربار کلیک بیشتر روی آیکون افزونه، تصویری از صفحه برای شما ثبت می‌شود که در ادامه پس از اعمال ویرایش‌های موردنظر و کلیک روی گزینه Share می‌توانید تصاویر نهایی را ذخیره‌سازی کنید.

یکی از بهترین و می‌شود گفت پرکاربردترین سرویس‌های گوگل موتور جستجوگر صوتی گوگل است که شما می‌توانید با آن بدون تایپ کردن به جستجو در اینترنت بپردازید . ولی آن چیزی که مهم است این است که آیا شما می‌دانستید که گوگل صدا و تمام فرمان‌های صوتی شما را (شامل جستجو یا دستور اجرایی) در سرورهای خود ذخیره می‌کند.

 

در این آموزش شما فراخواهید گرفت که چگونه به صداهای ذخیره شده خود در گوگل دسترسی داشته باشید. این صداها در هنگام هنگام انجام جستجوی صوتی یا اجرای یک دستور، در سرورهای گوگل ذخیره شده اند.

 

قدم اول: در ابتدا وارد لینک زیر که مربوط به تاریخچه‌ی جست‌وجوهای انجام گرفته توسط شما است شوید .در این صفحه می‌توانید تمام جستجوهای که با صوت انجام داده‌اید را به ترتیب تاریخ را مشاهده کنید

https://history.google.com/history/audio?pli=1

 

تاریخچه‌ی جست‌وجوهای گوگل, ترفندهای گوگل

پاک کردن صداهای دخیره شده در جستجوگر صوتی گوگل

 

قدم دوم: برای گوش دادن به این صداها که گوگل از شما ضبط کرده است، روی دکمه‌ی Play کلیک کنید. در این بخش تمامی اصوات موجود شما در دسترس خواهد بود . حتی دستوراتی را که گوگل موفق به شناسایی آن نشده است در اینجا آورده شده است .

 

قدم سوم: برای از بین بردن این صداها از گوگل، کافی است تا روی آیکون سه نقطه در منوی بالای این صفحه که در کنار دیگر آیکون‌ها یعنی جستجو و… قرار گرفته است کلیک کنید و گزینه‌ی Delete Options را انتخاب کنید.

 

تاریخچه‌ی جست‌وجوهای گوگل, ترفندهای اینترنتی

 

قدم چهارم: با انتخاب این گزینه، پنجره ای به صورت پاپ آپ باز خواهد شد که گزینه‌های مختلف مانند  “حذف جستجوهای صوتی انجام شده در امروز”، “حذف جستجوی‌های صوتی انجام شده در دیروز” و حالت‌های دیگر نشان داده می‌شود . برای از بین بردن همه این صداها که از شما در گوگل موجود است روی گزینه‌ی Advanced و انتقال به صفحه‌ی بعدی کلیک کرده و گزینه‌ی All Time را انتخاب کنید.

 

قدم پنجم: روی گزینه‌ی REMOVE کلیک کنید و گوگل تمام صداهای ذخیره شده را پاک کند .
کار پایان پذیرفت و همه صداهای شما که در گوگل ذخیره بود از بین رفت . ولی اگر نمی‌خواهید هیچ وقت دیگر گوگل صداهای شما را ذخیره نکند ، می‌توانید مراحل زیر را نیز انجام دهید .

 

قدم ششم: وارد لینک زیر شوید تا تنظیمات در اختیار شما قرار گیرد . اگر گزینه‌ی سوئیچ موجود در این صفحه حالت آبی داشت، این یعنی گوگل همچنان در ضبط صدای شما توانایی دارد .

https://www.google.com/settings/accounthistory/audio

 

صداهای ذخیره شده خود در گوگل, ترفندهای گوگل

 

قدم هفتم: برای ممانعت از این توانایی گوگل و ذخیره نکردن صدای شما ، روی این سوئیچ کلیک کرده و این گزینه را غیر فعال کنید

وقتی صحبت از سرویس‌های VoIP باشد، اسکایپ قابلیت‌های قدرتمندی را برای کاربران فراهم می‌کند. شما می‌توانید به راحتی تماس‌های صوتی، تماس‌های ویدئویی و تماس‌های گروهی را با استفاده از این برنامه برقرار کرده و حتی با شخصی که به زبانی متفاوت با شما سخن می‌گوید، مکالمه داشته باشید!

با این‌حال با وجود تمام قابلیت‌های شگفت انگیزش، هنوز یک کار مهم و به نوعی اساسی را نمی‌تواند انجام دهد: ضبط مکالمات.

می‌توان هزاران دلیل، برای اینکه چرا کاربر ممکن است مایل به ضبط مکالمات خود در اسکایپ باشد را پیدا کرد. کاربران آمریکا و دیگر کشورها، تماس‌های مهمی را با استفاده از اسکایپ می‌گیرند. این تماس‌ها شامل مصاحبه، دریافت دستورالعمل‌ها و شنیدن مراحل کاری و حتی پادکست می‌شوند. همان‌طور که اسکایپ قابلیتی برای ضبط تماس‌ها در نظر نگرفته، ما مجبوریم که از نرم‌افزارهای واسطی برای ضبط تماس‌ها استفاده کنیم.

تعداد بسیار زیادی نرم‌افزار و ابزار مختلف برای ثبت تماس‌های اسکایپ وجود دارد. البته بیشتر آن‌ها پولی هستند و قابلیت‌های بسیار محدودی دارند. این دو ویژگی، پیدا کردن ابزار مناسب را دشوار کرده است.

در این مقاله، به شما نحوه استفاده از ابزاری کاملاً رایگان را برای رسیدن به این منظور آموزش می‌دهیم.

 

اخطار: ضبط مکالمه بدون رضایت دو طرف، در بیشتر کشورها و ایالات ممنوع است. اگر می‌خواهید تماسی را ضبط کنید، لطفاً قبل از شروع، از طرف مقابل خود اجازه بگیرید. همچنین می‌توانید قوانین قضایی محلی در دو طرف مکالمه را بررسی کنید تا ببینید چه قوانینی، بر ضبط مکالمات حاکم است.


معرفی برنامه 
برای ضبط تماس‌های اسکایپ، قرار است از برنامه‌ی Free Video Call Recorder For Skype استفاده کنیم. این برنامه توسط DVDVideoSoft تولیدشده که به خاطر برنامه‌های رایگانی که برای استفاده عموم تولید می‌کند، شهرت دارد. استفاده از این ابزار کاملاً رایگان بوده و تمام قابلیت‌هایی که برای ضبط مکالمات اسکایپ بدون محدودیت را نیاز دارید دارا است. بهترین قسمت نحوه استفاده بسیار راحت برای یک کاربر معمولی است، به هیچ‌گونه آماده‌سازی نیاز ندارد.

 

نحوه استفاده
در ابتدا، برنامه را از وب‌سایت رسمی آن دانلود و نصب کنید. مطمئن شوید که روی Custom Installation کلیک می‌کنید و تیک نصب برنامه‌های اضافی را برمی‌دارید.
بعد از نصب شدن، برنامه را بازکرده و رابط کاربری ساده‌ای را می‌بینید. با باز کردن این برنامه اسکایپ هم اجرا می‌شود. اگر اسکایپ از قبل باز بوده باشد، احتمالاً این ابزار از شما اجازه ریستارت می‌خواهد تا بتواند به خوبی با اسکایپ ارتباط برقرار کند. رابط آن ساده بوده و تمام گزینه‌های ضبط را در صفحه اصلی خود جای داده است.

 

 اپلیکیشن موبایل, اسکایپ

ثبت تماس‌های اسکایپ

 

برای شروع به ضبط، تنها احتیاج دارید که روش دلخواهتان را از منویی که در تصویر نشان داده‌شده انتخاب کنید. می‌توانید ضبط تنها صدا، ویدئوی شخصی که با آن صحبت می‌کنید (به علاوه صدا) و ویدئو و صدای هردو طرف مکالمه را انتخاب کنید.

 

سرویس‌های VoIP,مکالمه در اسکایپ

 

بعد از انتخاب روش ضبط، برای شروع تنها کافی است که با شخص موردنظر تماس گرفته و روی دکمه ضبط که دایره‌ای قرمز دارد کلیک کنید. برای متوقف کردن پروسه، مربع آبی را فشار دهید.

 

تماس‌های ویدئویی, ترفندهای اسکایپ

ضبط مکالمات اسکایپ بدون محدودیت

 

Free Video Call Recorder For Skype, ترفندهای اسکایپ

 

فایل خروجی در آدرسی که از قبل تعیین‌شده ذخیره می‌شود و شما می‌توانید روی Show in folder کلیک کنید تا محل فایل ذخیره‌شده برایتان نمایش داده شود.

 

سرویس‌های VoIP, ترفندهای اسکایپ

 

تنظیمات Free Video Call Recorder For Skype
در بالا توضیحات روش ساده استفاده از این برنامه را خواندید؛ اما اگر می‌خواهید بیشترین استفاده را از این ابزار ببرید، باید یاد بگیرید که آن را بنا به نیازتان تنظیم کنید.

 

گزینه‌های زیادی برای انتخاب و به دست آوردن بهترین نتایج یا ساده‌تر کردن نحوه استفاده از این برنامه وجود دارد. برای شروع، از منو روی Tools کلیک کرده و Options را انتخاب کنید.

 

تماس‌های ویدئویی, ترفندهای اسکایپ

اسکایپ بهترین نرم افزار تماس صوتی و تصویری

 

در تب Video Audio، می‌توانید تنظیمات مربوط به خروجی صدا و تصویر را انتخاب کنید. مواردی نظیر نرخ بیت‌هایی که در ثانیه پردازش می‌شوند، تعداد فریم‌هایی که در ثانیه ذخیره می‌شود، رزولوشن و گزینه‌های سودمند دیگری را برای شکل دادن به فایل‌های خروجی بنا به نیازتان تغییر دهید.

 

خودکار کردن پروسه ضبط
شما می‌توانید قابلیت ضبط کردن تماس‌ها را خودکار کنید. با این روش دیگر لازم نیست که شخصاً برنامه را باز کرده و بر ضبط و توقف کلیک کنید. برای انجام این کار، بر Tools در منو کلیک کنید. حال روی Autostart کلیک کنید. به‌این‌ترتیب شروع ضبط و متوقف کردن آن به صورت خودکار انجام ‌شده و در محل تعیین‌شده، ذخیره خواهد شد.

 

سرویس‌های VoIP, تماس‌های ویدئویی

 
شما همچنین می‌توانید تعیین کنید که فایل‌های تولیدشده خروجی، در کجا ذخیره شوند. روی Browse در صفحه اصلی کلیک کرده و محلی که در نظر دارید را انتخاب کنید. حالا فایل‌ها در محلی که تعیین کرده‌اید ذخیره می‌شوند و همواره می‌توانید پس از پایان ضبط، با کلیک بر روی Show in folder به سرعت به آن دسترسی داشته باشید.

اگر سری به وب استور گوگل کروم بزنید می‌توانید افزونه‌های متفاوت و جذابی را پیدا کنید که هر کدام تا حدی می توانند بازدهی شما را افزایش دهند. در ادامه به معرفی چند افزونه بسیار کاربردی برای مرورگر کروم می پردازیم که شاید نام آنها را قبلا نشنیده‌اید، اما قطعاً ارزش یک بار امتحان کردن را دارند.

 

مرورگر, آموزش کامپیوتر

این افزونه شما را از بروز شدن سایتهای موردعلاقه تان مطلع می کند.

 

VisualPing .1
هنگامی که سایت‌های مورد علاقه شما بروز رسانی می شوند، این افزونه هوشمند آن را به شما ایمیل می کند و شما را از به روز شدن سایت با خبر می کند. برای این کار کافی است که وارد سایت مورد علاقه تان شوید و بر روی دکمه این افزونه در نوار ابزار تان کلیک کرده و آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا هنگام بروز شدن سایت ، به شما اطلاع بدهد.

 

مرورگر, آموزش کامپیوتر

 

DF YouTube .2
فیلم های پیشنهادی که یوتیوب هنگام مشاهده یک فیلم نشان می دهد،اگر چه برای افرادی که به دنبال گذران وقت هستند می توانند لذت بخش هم باشند، اما برای افرادی که بر محتوای آموزشی و انجام پژوهش تمرکز دارند، آزار دهنده است. افزونه DFYouTube اطلاعات اضافی مانند فیلم های پیشنهادی، ویدئو های مرتبط با فیلم اصلی، نوار کناری لیست پخش و نظرات را براحتی مخفی می کند تا بتوانید بر روی کاری که می خواهید انجام دهید تمرکز داشته باشید.

 

مرورگر, آموزش کامپیوتر

با افزونه Tab Snooze قادرید کلیه تب های غیر ضروری را پس زمینه مرورگر برده.

 

Tab Snooze .3
اگر شما عادت دارید که تب های زیادی را بر روی مرورگر تان باز کنید و این باعث بی نظمی و شلوغی مرورگر‌تان می شود، با این افزونه می توانید همه آنها را ببندید و بعدا هر وقت که دوباره به آنها نیاز داشتید، آنها را برگردانید.

 

وب استور گوگل کروم, ترفندهای اینترنتی

 

UpTo .4
با استفاده از UpTo ، شما می توانید به فهرست بسیار زیادی از تقویم ها دسترسی داشته باشید .این افزونه اطلاعات مختلفی از برنامه‌های ورزشی، برنامه های تلویزیونی، موسیقی‌ها، تاریخ برگزاری کنسرت ها و موارد بسیار بیشتر را به درون تقویم گوگل شما می‌آورد تا زندگی با برنامه‌ریزی بیشتر و بهتری داشته باشید.

 

مرورگر, آموزش کامپیوتر

با افزونه Spellbook می توانید به بوکمارک هایتان نظم دهید.

 

اتصال گوگل آنالیتیکس به وردپرس وجود دارد:

 

استفاده از وردپرس

اضافه کردن گوگل آنالیتیکس به wp-content در وردپرس

افزودن کد دنبال به سایت به چهره دستی

اتصال گوگل آنالیتیکس به وردپرس

مراحلی را که باید در این باره طی نماییم به صورت پایین است که با هم به رسیدگی آن می پردازیم.

 

گام ۱: ایجاد اکانت گوگل

 

ایجاد اکانت گوگل - پیوندیدن گوگل آنالیتیکس به وردپرس

گام ۲ : ورود به گوگل آنالیتیکس

 

ورود به گوگل آنالیتیکس-اتصال گوگل آنالیتیکس به وردپرس

چنانچه اکانت گوگل داشته باشید با وارد کردن آن میتوانید وارد شوید و عملیات اتصال گوگل آنالیتیکس به وردپرس را نخست کنید.

 

گام ۳ : دریافت کد پیگیری

 

کد پیگیری- پیوستگی گوگل آنالیتیکس به وردپرس

برای اینکه بتوانید امکان پیوستگی گوگل آنالیتیکس به وردپرس را فراهم کنید، قرار دادن کد گوگل آنالیتیکس در وردپرس لازم است یک کد تایید از سایت گوگل آنالیتیکس دریافت کنید و آن را به چهره دستی به سایت وردپرس خود وارد کنید. به اصطلاح لاتین به این کد تایید tracking code می گویند. برای اخذ آن به پنل مدیریت گوگل آنالیتیکس رفته و از دکمه ی سمت چپ در سومین ستون گزینه ی tracking code را مشاهده خواهید کرد.

 

  تراکم کلیدواژه کانونی چیست و چه تاثیری بر سئوی وردپرس دارد؟

گام ۴ : کپی کردن کد پیگیری

 

کپی کردن کد پیگیری - پیوستگی گوگل آنالیتیکس به وردپرس

حال میتوانید کد پیگیری را در این تقسیم کپی کنید و در وبسایت خویش پیمان دهید.

 

گام ۵ : وارد کردن کد در وردپرس

 

به پنل وردپرس خود وارد شوید و پس از آن به تقسیم نمایش و ویرایشگر بروید. حال فایل header.php را باز کرده و تکه کد پیگیری را در آن وارد کنید فقط دقت کنید که کد را بعد از تگ head پیمان دهید. حال تنظیمات خود را ذخیره کنید.

 

گام ۶ : چشم براه تایید گوگل باشید

 

معمولا باید ۲۴ لغایت ۴۸ ساعت صبر کنید تا شدامد سایت و اطلاعات آن در گوگل آنالیتیکس نما شود. بعد شتاب نکنید! بعد از این مراحل دیگر پیوست گوگل آنالیتیکس به وردپرس اتمام شده و آمارگرفتن دقیقی در وبسایت ثبت می شود و شما می توانید موشکافی نکوداشتن را انجاج دهید.

 

Spellbook .5
با این افزونه، شما می توانید همه bookmark یتان را در یک فولدر قرار دهید و با یک کلیک راست به همه آنها دسترسی پیدا کنید. همچنین با این شیوه ، دیگر نیازی به میانبر های صفحه‌کلید نخواهید داشت.

 

 تاریخچه‌ی مرورگر, آموزش کامپیوتر

 

Jot .6
اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که همیشه مشغول کار کردن بر روی مرورگر خود هستید، Jot می تواند کارهایتان را برای انجام دادن، به بهترین وجه ممکن فهرست بندی کند. فقط کافی است یک تب جدید را باز کنید و کارها و یادداشت های تان را به آن اضافه کنید تا بعدا به آن مراجعه کنید. این افزونه همچین دارای فونت‌های بزرگ و تصاویر پس زمینه زیبایی است که بسیار چشم نواز است.

 

مرورگر, آموزش کامپیوتر

برای مطلع شدن از خبرهای جدید وبسایت مورد علاقه تان از افزونه RSS Subscription استفاده کنید.

 

RSS Subscription .7
یکی از بهترین راه ها برای با خبر شدن از خبرهای جدید در وبسایت مورد علاقه‌تان، استفاده از افزونه RSS Subscription است، هنگامی که شما این افزونه را فعال کردید،دکمه RSS در نوار آدرس نمایان می شود که با کلیک کردن بر روی آن می توانید وبلاگ یا سایت مورد علاقه تان را وارد کنید و مشترک آن شوید.

 

مرورگر, آموزش کامپیوتر

 

mxHero .8
این افزونه قابلیت های بیشتری را به جیمیل اضافه می کند. از جمله این قابلیت ها، ارسال زمان‌بندی شده ایمیل، حذف کردن پیام فرستاده شده و گزارش خوانده‌شدن ایمیل هستند.

 

مرورگر کروم, وب استور گوگل کروم

 

crxMouse Chrome Gestures .9
با این افزونه، شما می توانید حرکات ( gestures ) خاصی را برای حرکت در میان وبسایت ها ایجاد کنید. هنگامی که شما با حرکت ماوس‌تان، gesture خاصی را انجام دهید، مرورگرتان عمل متناظر با آن حرکت را انجام می دهد. برای مثال شما می‌توانید با حرکت ماوس از سمت چپ به راست، یک تب جدید باز کنید و یا اینکه آن را ببندید.

 

مرورگر,  تاریخچه‌ی مرورگر

افزونه های مفید و کاربردی مرورگر گوگل کروم

 

The Great Suspender.10 
با استفاده از افزونه‌ی The Great Suspender می‌توان تب‌های مرورگر کروم را از 20 ثانیه تا 3 روز در حالت غیرفعال نگه داشت. به بیان بهتر با استفاده از این افزونه می‌توان چندین تب در مرورگر کروم را باز کرد، بدون آنکه مشکلی از نظر کاهش سرعت کامپیوتر در اثر مصرف بالای حافظه‌ی رم ایجاد شود. براساس زمان تعیین شده در قسمت تنظیمات، این افزونه بصورت خودکار تب‌هایی را که از آن استفاده نمی‌شود، غیرفعال می‌کند. پس از غیرفعال شدن صفحه‌ی مورد نظر نیز می‌توان عبارت Tab Suspended. Click to reload را در بالای آن دید. در صورتی که روی تب مورد نظر کلیک شود، صفحه دوباره لود شده و می‌توان محتویات آن را دید.

 

مرورگر, آموزش کامپیوتر

 

PanicButton .11
اگر شما دوست ندارید همکاران یا افراد خاصی، صفحاتی را که بر روی مرورگرتان باز کرده اید ببینند، PanicButton این کار را برای شما آسان می‌کند. با استفاده از این افزونه، شما می‌توانید همه صفحاتی را که باز کرده‌اید را مخفی کنید و بعداً همه‌ی آنها را باز گردانید. شما حتی می‌توانید برای آن یک میانبر بر روی کیبورد‌تان تعریف کنید.

 

مرورگر, آموزش کامپیوتر

افزونه Chrome Visual History مدت زمان سپری شده در هر سایت را برای شما نمایش می دهد.

 

12.Bonus: Chrome Visual History
اگر دوست دارید بدانید مدت زمان آنلاین بودن شما، در چه وبسایت هایی سپری شده است می توانید از Bonus: Chrome Visual History استفاده کنید. این افزونه، تاریخچه‌ی مرورگر شما را به صورت نمودار به نمایش درآورده و مدت زمان سپری شده برای هر سایت را بر اساس روز، هفته، ماه، و یا بیشتر، نشان می دهد.

اینستاگرام، یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی "عکس محور" می باشد که توسط این شبکه اجتماعی می توانید خاطرات و لحظات مورد علاقه ی خود را در قالب عکس با دوستان، خانواده و سایر افرادی که شما را فالوو کرده اند به اشتراک بگذارید. اما در صورتی که عکس های زیادی پست کرده ولی به میزان دلخواه لایک دریافت نمیکنید یا اینکه تعداد دنبال کنندگان خود (Followers) بسیار کم است و قصد دارید تعداد آن ها را افزایش دهید، پیشنهاد می کنیم این مطلب را که دارای چند ترفند مفید در مورد افزایش لایک و فالوور در شبکه اجتماعی اینستاگرام می باشد را مشاهده کنید.

 

1- دیگران را فالو کنید
طبیعتا هرچقدر کاربران بیشتری را فالو کنید ، آن ها نیز شما را در این شبکه دنبال خواهند کرد. همچین اگر به تازگی در این شبکه ی اجتماعی ثبت نام نموده اید، می توانید با مراجعه به قسمت Find Friends دوستان و آشنایان خود را فالو کنید.


2- از هش تگ استفاده کنید : #تگ
افزودن هش تگ به تصاویر باعث می شود تا میزان بازدید تصویر یا ویدیوی شما تا حد زیادی بالا برود. شما می توانید تگ ها را مانند مثال زیر در قسمت توضیحات عکس خود وارد کنید:

مانند #سرگرمی #ایران #جالب #عکس #طنز #زیبا

 

اینستاگرام, شبکه های اجتماعی

 

3- لایک و گذاشتن کامنت فراموش نشود
عکس های دیگران را لایک کنید و در بخش نظرات حتما با دوستان و آشنایان به بحث و صحبت بپردازید. خود را در کامنت ها تگ کنید تا دنبال کنندگان بیشتری داشته باشید.

 

4- عکس های خود را در زمان مناسب به اشتراک بگذارید
اگر به دنبال لایک بیشتری هستید، بهتر است که عکس های خود را در زمانی که کاربران بیشتری در اینستاگرام حضور دارند ارسال کنید. به طور مثال در ساعت ۱۰ شب یا اول صبح ، کاربران بیشتری نسبت به ساعات ۲ شب یا ۳ بعدازظهر در اینستاگرام حضور دارند.

 

5- از قرار دادن چند عکس به فاصله ی زمانی کوتاه خودداری کنید
عکس های خود را به فاصله ی زمانی مناسبی منتشر کنید و به شدت از قرار دادن چهار یا پنج عکس به صورت پشت سر هم اجتناب کنید.در صورتی که صفحه فید فردی را پر کنید، ممکن است او شما را بلاک یا (Unfollow) نماید.

 

6- به اکانت های بقیه سر بزنید
۱۵به صفحه ی افراد حاضر در اینستاگرام سر بزنید و ۱۵ الی ۲۰ مورد از تصاویرشان را لایک کنید. در صورتی که متوجه لایک‌های شما بشوند، احتمال دارد آنها هم تعدادی از تصاویر شما را لایک کنند و یا حتی شما را follow کنند.

 

7- تصاویر جالب و کمیاب لایک بیشتری میخورند
سعی کنید به غیر از قرار دادن عکس های خود در اینستاگرام ، عکس های جالب و با کیفیتی مانند عکس های طنز یا مکان های جالب و اشیای عجیب نیز پست کنید.

 

 

اتصال گوگل آنالیتیکس به وردپرس وجود دارد:

  • استفاده از وردپرس
  • اضافه کردن گوگل آنالیتیکس به wp-content در وردپرس
  • افزودن کد پیگیری به سایت به صورت دستی

اتصال گوگل آنالیتیکس به وردپرس

مراحلی را که باید در این مورد طی کنیم به صورت زیر است که با هم به بررسی آن می پردازیم.

گام ۱: ایجاد اکانت گوگل

ایجاد اکانت گوگل - اتصال گوگل آنالیتیکس به وردپرس

گام ۲ : ورود به گوگل آنالیتیکس

ورود به گوگل آنالیتیکس-اتصال گوگل آنالیتیکس به وردپرس

چنانچه اکانت گوگل داشته باشید با وارد کردن آن میتوانید وارد شوید و عملیات اتصال گوگل آنالیتیکس به وردپرس را آغاز کنید.

گام ۳ : گرفتن کد پیگیری

کد پیگیری- اتصال گوگل آنالیتیکس به وردپرس

برای اینکه بتوانید امکان اتصال گوگل آنالیتیکس به وردپرس را فراهم کنید، لازم است یک کد تایید از سایت گوگل آنالیتیکس دریافت کنید و آن را به صورت دستی به سایت وردپرس خود وارد کنید. به اصطلاح لاتین به این کد تایید tracking code می گویند. برای دریافت آن به پنل مدیریت گوگل آنالیتیکس رفته و از دکمه ی سمت چپ در سومین ستون گزینه ی tracking code را مشاهده خواهید کرد.

  تراکم کلیدواژه کانونی چیست و چه تاثیری بر سئوی وردپرس دارد؟

گام ۴ : کپی کردن کد پیگیری

کپی کردن کد پیگیری - اتصال گوگل آنالیتیکس به وردپرس

حال میتوانید کد پیگیری را در این بخش کپی کنید و در وبسایت خود قرار دهید.

گام ۵ : وارد کردن کد در وردپرس

به پنل وردپرس خود وارد شوید و پس از آن به بخش نمایش و ویرایشگر بروید. حال فایل header.php را باز کرده و قطعه کد پیگیری را در آن وارد کنید فقط دقت کنید که کد را بعد از تگ head قرار دهید. حال تنظیمات خود را ذخیره کنید.

گام ۶ : منتظر تایید گوگل باشید

معمولا باید ۲۴ تا ۴۸ ساعت صبر کنید تا ترافیک سایت و اطلاعات آن در گوگل آنالیتیکس ظاهر شود. پس عجله نکنید! پس از این مراحل دیگر اتصال گوگل آنالیتیکس به وردپرس انجام شده و آمار دقیقی در وبسایت ثبت می شود و شما می توانید تجزیه و تحلیل خوبی را انجاج دهید.





:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 اسفند 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: