شش دلیل برای بهتر بودن اوبونتو نسبت به ویندوز
نوشته شده توسط : mj

شاید شما هم از جزو عاشقان سینه‎چاک ویندوز باشید، درست است؟ شکی نیست که ویندوز سیستم‎عامل فوق‎العاده‎ای است. با این وجود، اگر به شما گفته شود که اوبونتو بهتر است، چه واکنشی نشان می‎دهید؟ ممکن است بخندید و فکر کنید که امکان ندارد چیزی بهتر از ویندوز دوست‎داشتنی شما باشد، ولی ما در این مقاله قصد داریم به شما در قالب 6 دلیل نشان دهیم که چرا اوبونتو بهتر از ویندوز است.

بعضی از شما ممکن است فکر کنید که اوبونتو تنها مختص به افرادی است که دانش زیادی از کامپیوتر دارند و یک کاربر معمولی قادر به استفاده از آن نخواهد بود. بنابراین، چطور ممکن است از ویندوز بهتر باشد؟ خب، در واقع استفاده از اوبونتو مشکل نیست، به نحوی که در واقع استفاده از آن، اگر از بعضی جهات از ویندوز ساده‎تر نباشد، به همان سادگی ویندوز است. بنابراین، نگاهی به دلایلی می‎اندازیم که باعث بهتر شدن اوبونتو به نسبت ویندوز می‎شوند.

1- سیستم‎عامل و آپدیت‎‎های نرم‎افزاری

این سناریو را متصور شوید: قصد دارید با کامپیوتر خود که سیستم‎عامل ویندوز روی آن نصب است کاری انجام دهید، و درست زمانی که در حال مشغول کار بر روی یک سند مهم هستید که باید تایپ شود، در قالب پنجره‎ای از شما خواسته می‎شود که ویندوز را آپدیت کنید. با توجه به این‎که شما کاربری هم وظیفه‎شناس هم آگاه از مسائل ایمنی هستید، تصمیم به به‎روزرسانی و ری‎بوت کردن دستگاه خود می‎گیرید.

زمان را ده دقیقه جلوتر می‎بریم، دوباره به سر کار خود برگشتید و خبر ندارید ولی حالا شرکت اپل هم می‎گوید که برای نرم‎افزار آن‎ها یک به‎روزرسانی ارائه شده است. آزاردهنده است؟ بدون شک!

1- سیستم‎عامل و آپدیت‎‎های نرم‎افزاری

مشاهده کردید، دلیل آن این است که ویندوز به‎روزرسانی‎های اپلیکیشن‎ها و سیستم‎عامل خود را به صورت جداگانه مدیریت می‎کند. بنابراین برای اپلیکیشن‎های مختلف پیام آپدیت‎های مختلفی در زمان نیاز به به‎روزرسانی دریافت خواهید کرد. چنین چیزی باعث می‎شود کل این پروسه بسیار آزاردهنده باشد، تا جایی که بسیاری از افراد امکان دریافت پیام‎های به‎روزرسانی را خاموش می‎کنند.

مدیر آپدیت اوبونتو

اوبونتو متفاوت است. همه چیز از طریق مخازن صورت می‎گیرد و این سیستم‎عامل از یک مدیر آپدیت اختصاصی برای به‎روزرسانی هم سیستم‎عامل و هم تمامی اپلیکیشن‎های نصب شده استفاده می‎کند. بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید مدیریت آپدیت‎ها از یک مکان است. این امر باعث میشود کل این پروسه تمیزتر باشد و در نتیجه کاربر نهایی تصمیم به خاموش کردن این قابلیت نگیرد، یعنی جنبه‎های امنیتی شما بالاتر می‎رود. صحبت از جنبه‎های امنیتی شد…

2- امنیت کامپیوتر

ویندوز دارای تعدادی قابلیت‎های امنیتی است که به شما کمک به امن کردن سیستم شما می‎کند، ولی نمی‎توان از این حقیقت فرار کرد که اوبونتو از ویندوز امن‎تر است.

اکانت‎های کابری در اوبونتو به صورت پیش‎فرض دارای مجوزهای کمتری به نسبت ویندوز هستند. به عبارتی دیگر یعنی اگر می‎خواهید تغییری در سیستم انجام دهید، نظیر نصب یک اپلیکیشن، بایستی برای این کار رمز عبور خود را وارد کنید. در ویندوز، نیازی به انجام این کار نیست. در نتیجه اجرای یک بدافزار یا ویروس در اوبونتو به مراتب مشکل‎تر است.

اوبونتو هم‎چنین محبوبیت بسیار کمتری به نسبت ویندوز دارد. یعنی افراد مخربی که به امر ساخت ویروس مشغول هستند زیاد نسبت به آن اهمیت قائل نمی‎شوند، بنابراین زحمت نوشتن بد‎افزارهای زیادی هم برای اوبونتو نمی‎کشند و چنین چیزی را می‎توان خبرهای خیلی خوبی برای کاربران اوبونتو دانست!

هم‎چنین، تعداد زیادی از خود افراد مخرب از توزیع‎های لینوکس نظیر اوبونتو استفاده می‎کنند، بنابراین با آن‎که اوبونتو غیرقابل نفوذ نسبت به ویروز نیست، ولی احتمال آلوده شدن آن نیز بسیار کم خواهد بود. آلوده شدن بعید است، ولی غیرممکن نیست، به همین علت بایستی همواره از نرم‎افزارهای آنتی ویروس در اوبونتو استفاده کنید.

آنتی ویروس برای اوبونتو

3- سفارشی‎سازی محیط دسکتاپ

زمانی که بحث سفارشی‎سازی به میان کشیده می‎شود در ویندوز کار زیادی نمی‎توان انجام داد. ویندوز 10 گزینه‎های سفارشی‎سازی زیادی به نسبت نسخه‎های قبلی ویندوز در اختیار کاربر قرار می‎دهد، ولی اصلا قابل قیاس با اوبونتو نیست.

تغییر کاغذدیواری و رنگ منوی استارت در ویندوز با محدودیت‎های زیادی همراه است، ولی در اوبونتو هر جنبه از محیط دسکتاپ را به راحتی می‎توان تغییر داد. می‎خواهید دکمه‎های ویندوزی داشته باشید؟ مشکی نیست. از آیکون‎ها خوشتان نمی‎آید؟ به راحتی می‎توان این قضیه را تغییر داد. فونت‎های اوبونتو طبق سلیقه‎ی شما نیست؟ مشکلی ندارد!

تصویر زیر از محیط دسکتاپ اوبونتو است. تغییری که ایجاد شده است تنها در عرض 5 دقیقه صورت گرفته و به نسبت نسخه‎ی خام دسکتاپ اوبونتو ظاهر بسیار متفاوتی دارد.

سفارشی‎سازی محیط دسکتاپ اوبونتو

4- مخازن سیستمی

هر شخصی قادر به تهیه‎ی یک کامپیوتر پیشرفته که با آخرین قطعات سخت‎افزاری اسمبل شده باشد، نیست. بنابراین برای بعضی از افراد، آخرین نسخه‎ از ویندوز ممکن است با قطعات سخت‎افزاری آن‎ها هماهنگی نداشته باشد و از بودجه‎ی آن‎ها خارج باشد. این قضیه در رابطه با اوبونتو صدق پیدا نمی‎کند.

بر روی یک دستگاه آزمایشی، نسخه‎های بدون تغییری از ویندوز 10 و اوبونتو نصب شدند، و همان‎طور که می‎توانید نتایج را در زیر مشاهده کنید، ویندوز 10 تقریبا به نسبت اوبونتو دو برابر رم بیشتری مصرف کرده است. حالا ممکن است چنین چیزی برای بعضی‎ها تفاوت زیادی نباشد، چون این دستگاه آزمایشی دارای 8 گیگابایت رم است. ولی اگر سیستم شما تنها 2 گیگابایت رم داشته باشد، یعنی 60 درصد آن در اختیار اوبونتو و در مقایسه 90 درصد در اختیار ویندوز 10 قرار خواهد گرفت و تازه این قبل از باز کردن اپلیکیشن‎ها است.

اگر سیستم شما دارای مشخصات سخت‎افزاری پایین‎تری است، نسخه‎های سبک‎تری از اوبونتو و لینوکس وجود دارد که حتی مخازن سیستمی کمتری استفاده می‎کنند. به عبارت دیگر کامپیوتر شما می‎تواند چندین سال بیشتر از تصور اولیه‎ی شما دوام آورد.

5- محیط زنده

اگر قبلا از ویندوز استفاده نکرده‎اید و تصمیم دارید آن را محک بزنید، باید قبل از استفاده حتما آن را نصب کرده باشید. این قضیه می‎تواند به معنای اتفاق افتادن وقایعی نظیر از دست دادن داده‎ها، اگر بعد تصمیم بگیرید که از ویندوز خوشتان نیامده است، شود.

ولی با اوبونتو ماجرا فرق دارد.

در اوبونتو، و بسیاری دیگر از توزیع‎های لینوکس، شما می‎توانید یک ایمج از این سیستم‎عامل را روی یک سی‎دی رایت کنید، یا آن را روی یک فلش یو‎اس‎بی قرار دهید و مستقیما با استفاده از آن بوت کنید. این ایمیج یک نسخه‎ی کامل از این سیستم‎عامل خواهد بود، یعنی شما می‎توانید هر جنبه‎ی اوبونتو را بدون نیاز به نصب آن بر روی هارد درایوتان محک بزنید.

خوشتان نیامده است؟ مشکی نیست، دوباره سیستم خود را ری‎استارت کنید و سپس از سیستم‎عامل قبلی خود، انگاری اتفاقی اصلا نیافتاده است، استفاده کنید.

Ubunto Splash

6- اوبونتو رایگان است

درست است، اوبونتو صد در صد رایگان است. حتی یک ریال برای شما هزینه در بر نخواهد داشت (گرچه در صفحه‎ی دانلود آن‎ها می‎توانید کمک مالی کنید). ممکن است بگویید: خب، ویندوز 10 نیز رایگان است.

با آن‎که ابتدا این سیستم‎عامل تا انتهای ماه ژوئیه با یک آپگرید رایگان از نسخه‎های قبلی ویندوز عرضه شد، ولی دیگر چنین چیزی پابرجا نیست (گرچه راه‎هایی برای هم‎چنان آپگرید کردن وجود دارد).

نسخه‎های هوم و حرفه‎ای ویندوز 10 قیمتی به ترتیب برابر با 119.99 و 199.99 دلار دارد که واقعا پول زیادی است. بنابراین چرا در این پول صرفه‎جویی و در جای دیگری از آن استفاده نمی‎کنید؟ شما می‎توانید به جای آن آخرین نسخه‎ی اوبونتو را به رایگان دانلود کنید.

قیمت ویندوز 10

ویندوز در برابر اوبونتو: کدام یکی را ترجیح می‎دهید؟

به طور کلی، هم ویندوز و هم اوبونتو سیستم‎عامل‎های عالی هستید، هرکدام دارای نقاط ضعف و قوت خود هستند و این خوب است که کاربران گزینه‎های متفاوتی در پیش رو داشته باشند.

انرژی آدمی شاید یکی از بزرگ‌ترین منابع انرژی تجدید پذیر در دنیا باشد که هنوز بکر و دست نخورده مانده است! بسیاری از وسایلی که این انرژی جنبشی فعالیت‌های روزانه افراد را مهار می‌کنند به صورت‌های مختلف به محیط‌زیست کمک می‌کنند. با تبدیل انرژی جنبشی و حرکتی به انرژی الکتریکی در گجتهایی که از انرژی انسانی نیرو می‌گیرند، وابستگی به سوخت‌های فسیلی و باتری‌ها که تخریب کننده سیاره زمین هستند کاهش می‌یابد. علاوه بر این، این نوع گجتها، کاربران را وادار به تحرک و در نتیجه یک سبک زندگی سالم‌تر می‌کنند. در اینجا شش نوع گجت مختلف که انرژی لازم برای آن‌ها از انرژی کاربران تأمین می‌شود معرفی می‌گردد.

 

bb

دویدن برای دریافت نور

برای دوندگان و تمام افرادی که به تحرک داشتن پس از تاریکی هوا علاقه‌مندند این گجت این امکان را برای آن‌ها برآورده می‌سازد. Million Mile Light یک لامپ ال ای دی کوچک است که انرژی آن از انرژی جنبشی دونده تأمین می‌شود و نور تولید شده به‌اندازه‌ای است که رانندگان در فاصله 100 یاردی شخص پیاده را تشخیص می‌دهند. این لامپ دارای طول عمر 100 هزار ساعت بوده و یک گزینه روشنایی پایدار در طی شب است.

 

aa

رقصیدن با لامپ‌های ال ای دی

آیا این ایده جالب نیست که برقصید و حرکات جالب داشته باشید و شاد باشید و در کنار آن منبع تولید انرژی پاک باشید؟ این ایده به واقعیت پیوسته و باید آن را مدیون زمین‌های رقص مولد انرژی جنبشی Energy Floors بود. برای نشان دادن این تکنولوژی شرکت سازنده آن، یک کف‌پوش نیمه شفاف با نمایشگرهای ال ای دی دینامیک ساخته که انرژی خودشان را از انرژی حرکتی افراد متحرکت دریافت می‌کنند. هر گونه حرکت روی این کف‌پوش به یک مولد کوچک منتقل می‌شود و تبدیل به انرژی الکتریکی می‌شود. هر قطعه مربع شکل این کف‌پوش به اندازه 30 اینچ مربع می‌تواند تا حد 35 وات انرژی پایدار تولید کند.

 

cc

شارژر پدالی

این دوچرخه پدالی از بامبو ساخته شده و نه به‌واسطه استفاده از بامبو در بدنه‌اش بلکه بنا به دلیلی جالب‌تر نسبت به دوچرخه‌های معمولی برای محیط‌زیست مفید است. کنسرسیوم Bambootec در مکزیک یک دوچرخه پدالی که انرژی حاصل از پدال زدن را ذخیره و آن را به انرژی برگشت پذیر تبدیل می‌کند ابداع کرده است. گجت‌های کوچکی همانند گوشی‌های هوشمند و MP3 پلیرها می‌توانند با اتصال به یک آداپتور از انرژی تولیدی این دوچرخه شارژ شوند. همچنین این دوچرخه دارای یک داشبورد ناوبری در فرمان است که زمان و فاصله را اندازه‌گیری می‌کند؛ بنابراین این دوچرخه با بدنه‌ای عمدتاً از بامبو کوچک‌ترین تأثیر مخربی بر محیط‌زیست ندارد.

 

dd

کفی کفش مولد انرژی

راه رفتن ساده هم می تواندباعث تولید انرژی الکتریکی شود و این ایده زودتر از آنچه شما تصور کنید به واقعیت پیوسته است. محققان دانشگاه وسیکانسین در شهر مدیسون در آمریکا، یک جفت کفی کفش اختراع کرده‌اند که قابلیت تولید 20 وات انرژی الکتریکی از طریق راه رفتن دارند. این اختراع انگیزه ایجاد یک شرکت جدید تحت عنوان InStep NanoPower برای تولید کفش‌هایی با این نوع کفی‌ها در جهت تولید انرژی الکتریکی در طی راه رفتن را ایجاد کرد. کفش‌های دارای این نوع کفی‌ها برای ساکنین شهرها، دانشجویان، راهپیمایان مسافت‌های طولانی و هر کسی‌ که در طی روز پیاده‌روی می‌کند یک مزیت محسوب می‌شود.

  بیشتر از 80 زبان به ساعت های هوشمند Pebble اضافه شد

 

ee

یک مرکز خرید بزرگ مولد انرژی

یک مرکز خرید بزرگ در حومه شهر شاید آخرین مکانی باشد که شما انتظار تولید انرژی تجدید پذیر در آن داشته باشید! ولی با توجه به موارد قبلی عجیب هم به نظر نمی‌رسد چرا که در چنین مراکز خریدی شمار زیادی از مردم در حال حرکت هستند. یک شرکت فن‌آوری تمیز به نام Pavegen، شصت و هشت کف‌پوش کینتیک در کف مرکز خرید ژوهانسبورگ در آفریقا نصب کردند تا سطح آگاهی عمومی درباره مشکلات ساکنین مناطق روستایی در عدم برخورداری از انرژی پایدار و نامطمئن را بالا ببرند. این قطعات کف‌پوش، انرژی لازم برای صفحه نمایشگر تعاملی نشان دهنده اطلاعات مربوط به قدم‌های برداشته شده روی آن‌ها را نمایش می‌دهد در حالی که انرژی حرکتی ناشی از گام برداشتن روی آن‌ها، انرژی الکتریکی برای ساکنین در مناطقی که از این نظر دچار مشکل هستند را فراهم می‌کنند. مرکز خرید Sandton City در هر ماه شاهد بیش از دو میلیون گام است که این خود نشان دهنده سطح بالای انرژی تولیدی و کمک به خانوارهایی است که نیاز به امکانات اولیه‌ای نظیر نور، گرما دارند.

 

ff

پارچه‌های مولد انرژی

تیمی از مهندسان در دانشگاه جورجیا تک، اخیراً یک نوع منسوجات هیبریدی (ترکیبی) ابداع کرده‌اند که انرژی خورشیدی و انرژی جنبشی را به انرژی پاک تبدیل می‌کند. این پارچه‌های نسل آینده می‌توانند در تهیه لباس‌ها، آفتاب‌گیرهای پنجره‌ها و حتی چادرهای مسافرتی مورد استفاده قرار بگیرند. سلول‌های خورشیدی بکار رفته در این نوع پارچه‌ها از فیبرهای پلیمری ساخته شده و با مولدهای الکتریکی نانو تریبوالکتریک بکار رفته در رشته‌های پشمی در هم تنیده شده‌اند تا نوعی پارچه انعطاف‌پذیر، سبک، با قابلیت تهویه مناسب تولید کنند که بتواند مقادیر قابل توجهی انرژی الکتریکی تولید کند. مخترعان مواد این نوع پارچه در تلاش‌اند که این پارچه را ضد آب و پر دوام سازند. البته هنوز با زمانی که شما تی‌شرتی بخرید که تلفن هوشمندتان را شارژ کند فاصله داریم ولی مطمئناً چندان دیر نخواهد بود!

نکسوس‌های گوگل دیگر به طور کامل کنار رفته‌اند و از این پس گوشی‌های‌هوشمند جدیدی را با نام پیکسل و با برند گوگل شاهد خواهیم بود. درست است که نکسوس‌های گوگل توسط این شرکت عرضه می‌شدند اما وظیفه‌ی طراحی آن‌ها را دیگر شرکت‌های سازنده نظیر هوآوی و موتورولا بر عهده داشتند. این بار گوگل با پیکسل‌های خود سعی بر تاکید این موضوع داشته که اکثر مراحل تولید این گوشی‌ها و طراحی آن توسط خود شرکت بوده و اچ‌تی‌سی تنها وظیفه‌ی تولید آن را برعهده داشته و آرم G حک شده بر روی قاب پشتی گوشی نیز گواه این موضوع است.

پیکسل‌های جدید گوگل پرچم‌داران تازه وارد این شرکت به حساب می‌آیند و با ویژگی منحصربه‌فرد دستیار گوگل سعی بر آن دارند تا عملکرد مناسبی را از خود نشان دهند. گوشی‌های قدرت‌مند گوگل با قیمت 649 دلاری وارد بازار خواهند شد اما اگر گوگل 5 ویژگی دیگر را در این گوشی‌ها قرار می‌داد به راحتی می‌‌توانست خیال خود را از موفقیت پیکسل‌ها راحت کند. با هم نگاهی به این 5 ویژگی می‌اندازیم.

1. لرزشگیر آپتیکال تصاویر

5 چیزی که از پیکسل‌های جدید گوگل گوشی‌های بهتری می‌ساخت

 کمی عجیب است که گوگل لرشگیر دیجیتال تصاویر را در دوربین‌های پیکسل قرار نداده است؛ دوربین پرچم‌داران جدید گوگل دارای پیکسل‌های بزرگ 1.55 μm هستند که به طور محسوسی سرعت شاتر را کاهش می‌دهند،  با این حال این ویژگی هرگز نمی‌تواند نیاز به لرزشگیر آپتیکال تصاویر را به طور کامل بر روی دوربین‌های پیکسل حذف کند و قطعا گوگل به خوبی این موضوع را می‌داند.

2. شارژر بی‌سیم

5 چیزی که از پیکسل‌های جدید گوگل گوشی‌های بهتری می‌ساخت

معمولا وقتی که گوشی با بدنه‌ای فلزی و مات عرضه می‌شود نمی‌توان انتظار شارژر بی‌سیم را برای آن داشت اما از سوی دیگر همین گوشی باید به خوبی جای انگشتان دست را حذف کند و هیچ اثری از آن‌ها را بر روی خود نگذارد. با تمامی این مسائل، گوگل در هیچ کدام از این دو زمینه خوب عمل نکرده و پیکسل‌ها با رنگ مشکی براق خود به راحتی اثر انگشت را جذب می‌کنند و از سوی دیگر هیچگونه شارژر بی‌سیمی هم برای آن‌ها تعبیه نشده‌ است. از گوگل انتظارات بیشتری می‌رود!

  گوگل در رقابت با فیسبوک برای کسب 1 میلیارد کاربر جدید قدرتمند ظاهر شده است

3. ضدآب بودن

5 چیزی که از پیکسل‌های جدید گوگل گوشی‌های بهتری می‌ساخت

دیگر ضدآب بودن اکثر گوشی‌های پرچم‌دار برای همگان عادی شده و معلوم نیست گوگل به چه علتی این ویژگی را در پیکسل‌های خود جای نداده است. حتی آیفون‌های جدید اپل نیز ضدآب شده‌اند جز گوشی‌های مقاوم در برابر آب و گرد و غبار به حساب می‌آیند. شاید پیکسل بعدی گوگل بتواند این ویژگی را به راحتی در خود جای دهد.

4. اسپیکرهای استریو

5 چیزی که از پیکسل‌های جدید گوگل گوشی‌های بهتری می‌ساخت

نکسوس 6 و 6P گوگل هر دو به اسپیکرهای استریو مجهز شده‌ بودند و علاوه‌براین پرچم‌دار اچ‌تی‌سی نیز این قابلیت را در خود می‌بیند اما پیکسل‌های جدید گوگل که توسط اچ‌تی‌سی ساخته شده‌اند به اسپیکرهای استریو تجهیز نیافته‌اند. شاید گوگل دلیل قانع‌کننده‌ای را برای این کار داشته باشد اما ما که نمی‌توانیم علت اصلی فقدان این ویژگی محبوب را پیدا کنیم.

5. لبه‌های باریک‌تر

5 چیزی که از پیکسل‌های جدید گوگل گوشی‌های بهتری می‌ساخت

می‌توان به پیکسل‌های گوگل لقب آیفون‌های اندرویدی داد! دستگاهی که توسط شرکتی ساخته شده که اندروید را بر روی کار آورده و به خوبی از آن پشتیبانی می‌کند. چنین گوشی می‌تواند با پشتیبانی عالی سازنده سال‌ها موفق ظاهر شود اما بهتر نبود اگر آیفون‌های اندروید همانند آیفون‌های اپل لبه‌های باریک‌تری هم داشتند؟ بدتر از لبه‌های باریک پیکسل‌های گوگل، عدم وجود هرگونه دکمه‌ی فیزیکی و یا حساس به لمس بر روی قسمت پایینی گوشی بوده که باعث شده سه دکمه‌ی معروف اندروید مقداری از نمایشگر گوشی را هم اشغال کنند.

سری گوشی‎های گلکسی سامسونگ نمی‎توانند با هم رقیب باشند، ولی چنین عاملی باعث نشده است که از همه جهات با هم مورد مقایسه قرار نگیرند. یکی از عواملی که از فاکتورهای مهم خرید گوشی‎های هوشمند در دنیای امروزی محسوب می‎شود کیفیت دوربین گوشی‎ها است. در همین رابطه تصمیم گرفتیم دوربین گوشی‎های گلکسی نوت 5، نوت 7 و اس 7 اج را با هم مقایسه کنیم.

این سه گوشی در کمتر از یک سال به بازار آمده‎اند و میلیون‎ها طرفدار دارند. ولی در این نبرد دوستانه، اعضای یک تیم به دلیل بالا بردن میزان شهرتشان با هم مبارزه می‎کنند و رای نهایی به معنی بد بودن سایرین نیست.

هر سه عضو خانواده‎ی گلکسی با داشتن نمایشگرهای خمیده جزو گوشی‎های رده‎بالای سامسونگ هستند، حتی با آن‎که مدل قدیمی‎تر یعنی نوت 5 دارای چیپستی با قدرت کمتر است. ولی تمامی آن‎ها گوشی‎های زیبایی هستند، در مقام خود قدرت بالای دارند و قرار دادن آن‎ها در یک رقابت به سختی برنده‎ای در بر خواهد داشت.

بنابراین این مقاله بیشتر تاکید بر این دارد که سامسونگ در عرض یک بازه‎ی زمانی 12 ساله به چه نحو کیفیت دوربین‎ گوشی‎های برتر خود را تغییر داده است، تا این‎که به دنبال زیر سوال بردن محصولات برتر این شرکت باشیم.

گوشی گلکسی نوت 5 دارای یک دوربین 16 مگاپیکسلی با نسبت تصویر 16:9، نسبت کانونی f/1.9 و قابلیت رفع لرزش اپتیکال تصویر است. گوشی‎های گلکسی نوت 7 و اس 7 اج سامسونگ دارای سنسور 12 مگاپیکسلی با نسبت تصویر 4:3 هستند ولی با وجود کاهش دقت تصویر، فوکوس خودکار فوق‎العاده‎ سریع‎ شده است و نسبت کانونی حتی بازتر و برابر با f/1.7 است. تاخیر زمانی بین عرضه‎ی گوشی‎های گلکسی اس 7 اج و نوت 7 سامسونگ باعث شد این شرکت فرصتی برای اصلاح اینترفیس اپلیکیشن دوربین خود و احتمالا قدرت پردازش دوربین داشته باشد.

دوربین گوشی گلکسی نوت 5 سامسونگ:

دقت دوربین اصلی: 16 مگاپیکسلی، اندازه‎ی تصویر 5312 در 2988 پیکسل، نسبت تصویر 16:9

سنسور دوربین اصلی: اندازه سنسور 1/2.6 اینچی، اندازه‎ی پیکسل‎ها 1.12 میکرومتری، سنسور IMX240 سونی،لنزهای 28 میلی‎متری، نسبت کانونی f/1.9

رفع لرزش: رفع لرزش اپتیکال تصویر

فوکوس: فوکوس خودکار تشخیص فازی

فلاش: تک فلاش ال‎ای‎دی

قابلیت‎ها: فوکوس لمسی، برچسب گذاری جغرافیایی، تشخیص چهره، تصاویر سراسرنما، HDR خودکار، حالت دستی، Virtual shot، فوکوس گزینشی، پخش زنده، ویدئوهای اسلوموشن، ویدئوهای هایپرلپس، امکان دانلود حالت‎های مختلف عکاسی

ضبط ویدئو: ویدئوهای 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه، ویدئوهای فول اچ‎دی با نرخ 60 فریم بر ثانیه، ویدئوهای فول اچ‎دی با نرخ 30 فریم بر ثانیه،

ضبط ویدئو: رفع لرزش اپتیکال، رفع لرزش دیجیتال، (کیفیت‎های 1440p و پایین‎تر)، HDR، ضبط صدا با کیفیت استریو

دوربین جلو: 5 مگاپیکسلی، نسبت کانونی f/1.9، لنزهای 22 میلی‎متری، حالت HDR خودکار، تصاویر سراسرنما، قابلیت ضبط ویدئو با کیفیت 1440p و نرخ 30 فریم بر ثانیه، تماس ویدئویی دوتایی

دوربین گوشی گلکسی اس 7 اج:

دقت دوربین اصلی: 12 مگاپیکسلی، اندازه‎ی تصویر 4032 در 3024 پیکسل، نسبت تصویر 4:3

سنسور دوربین اصلی: اندازه سنسور 1/2.5 اینچی، اندازه‎ی پیکسل‎ها 1.4 میکرومتری، سنسور IMX260 سونی، لنزهای 26 میلی‎متری، نسبت کانونی f/1.7

رفع لرزش: رفع لرزش اپتیکال تصویر

فوکوس: فوکوس خودکار تشخیص فازی پیکسل دوتایی

فلاش: تک فلاش ال‎ای‎دی

قابلیت‎ها: فوکوس لمسی، برچسب گذاری جغرافیایی، تشخیص چهره، تصاویر سراسرنما، HDR خودکار، حالت دستی، Virtual shot، فوکوس گزینشی، پخش زنده، ویدئوهای اسلوموشن، ویدئوهای هایپرلپس، امکان دانلود حالت‎های مختلف عکاسی

ضبط ویدئو: ویدئوهای 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه، ویدئوهای فول اچ‎دی با نرخ 60 فریم بر ثانیه، ویدئوهای فول اچ‎دی با نرخ 30 فریم بر ثانیه،

ضبط ویدئو: رفع لرزش اپتیکال، رفع لرزش دیجیتال، (کیفیت‎های 1440p و پایین‎تر)، HDR، ضبط صدا با کیفیت استریو

دوربین جلو: 5 مگاپیکسلی، نسبت کانونی f/1.7، لنزهای 22 میلی‎متری، حالت HDR خودکار، تصاویر سراسرنما، قابلیت ضبط ویدئو با کیفیت 1440p و نرخ 30 فریم بر ثانیه، تماس ویدئویی دوتایی

دوربین گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ:

دقت دوربین اصلی: 12 مگاپیکسلی، اندازه‎ی تصویر 4032 در 3024 پیکسل، نسبت تصویر 4:3

سنسور دوربین اصلی: اندازه سنسور 1/2.5 اینچی، اندازه‎ی پیکسل‎ها 1.4 میکرومتری، سنسور IMX260 سونی، لنزهای 26 میلی‎متری، نسبت کانونی f/1.7

رفع لرزش: رفع لرزش اپتیکال تصویر

فوکوس: فوکوس خودکار تشخیص فازی پیکسل دوتایی

فلاش: تک فلاش ال‎ای‎دی

قابلیت‎ها: فوکوس لمسی، برچسب گذاری جغرافیایی، تشخیص چهره، تصاویر سراسرنما، HDR خودکار، حالت دستی، Virtual shot، فوکوس گزینشی، پخش زنده، ویدئوهای اسلوموشن، ویدئوهای هایپرلپس، امکان دانلود حالت‎های مختلف عکاسی

ضبط ویدئو: ویدئوهای 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه، ویدئوهای فول اچ‎دی با نرخ 60 فریم بر ثانیه، ویدئوهای فول اچ‎دی با نرخ 30 فریم بر ثانیه،

ضبط ویدئو: رفع لرزش اپتیکال، رفع لرزش دیجیتال، (کیفیت‎های 1440p و پایین‎تر)، HDR، ضبط صدا با کیفیت استریو

دوربین جلو: 5 مگاپیکسلی، نسبت کانونی f/1.7، لنزهای 22 میلی‎متری، حالت HDR خودکار، تصاویر سراسرنما، قابلیت ضبط ویدئو با کیفیت 1440p و نرخ 30 فریم بر ثانیه، تماس ویدئویی دوتایی

بنابراین، اگر شما جزو آن‎دسته از کاربرانی هستید که دوست دارید بهترین دوربین موجود در بازار را در جیب خود داشته باشید و بدون توجه به بودجه، یا قابلیت‎های دیگر گوشی، قصد خریداری یکی از این سه گوشی را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

از طرف دیگر می‎توانید با مراجعه با نقدهای زیر بهتر با دو محصول اخیر سامسونگ آشنا شوید که جنبه‎های دیگری نظیر طراحی، تست‎های بنچمارک، رابط‎کاربری و کیفیت تصویر را نیز مد نظر قرار می‎دهد.

نقد و بررسی گوشی گلکسی نوت 7 سامسونگ – بزرگ‎اندیشی

نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی اس 7 اج سامسونگ

نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی نوت 5 سامسونگ؛ لذت نوت‌برداری

سخن را کوتاه می‎کنیم و به بررسی دوربین گوشی‎های گلکسی نوت 5، نوت 7 و اس 7 اج سامسونگ می‎پردازیم.

دوربین تصاویر ثابت – روز روشن

هر دوربین دیجیتالی در زمان گرفتن تصویر در شرایط نوری عالی با کوچکترین مشکلی روبرو نمی‎شود و بیشترین استفاده‎‎ای که در دوربین گوشی‎های هوشمند نیز می‎شود در همین شرایط است. به همین دلیل ما به دقیق‎ترین شکل ممکن دوربین این سه گوشی را در این شرایط بررسی می‎کنیم.

دوربین تصاویر ثابت – روز روشن

دوربین گوشی‎های گلکسی نوت 7 و اس 7 اج سامسونگ عبارت از یک سنسور مشابه 12 مگاپیکسلی (با نسبت تصویر 4:3) با فناوری فوکوس خودکار پیکسل‎ دوتایی شگفت‎انگیزی است. این فناوری به نسبت هر سیستمی سریع‎تر و دقیق‎تر است. هم‎چنین برای داشتن عملکرد بهتری در شرایط نوری کم (که لنزهای دارای نسبت کانونی f/1.7 به خوبی در این شرایط کمک کننده هستند) و هم‎چنین کاهش لرزش دست به هنگام گرفتن ویدئو دارای قابلیت رفع لرزش اپتیکال تصویر است.

از طرف دیگر گوشی گلکسی نوت 5، دارای یک دوربین با دقت بالاتر یعنی 16 مگاپیکسلی، نسبت تصویر 16:9 و هم‎‎چنین قابلیت رفع لرزش اپتیکال تصویر است. لنزهای آن دارای نسبت کانونی f/1.9 و به جای فناوری پیکسل دوتایی جدید سامسونگ از فوکوس خودکار تشخیص فازی معمولی استفاده می‎کند، بنابراین سری 7 سامسونگ در این‎جا یک امتیاز برتری کسب می‎کنند.

قبل از قرار دادن نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین این گوشی‎ها و مقایسه بایکدیگر، بایستی میدان دید (FoV) هر گوشی را بررسی کنیم، عاملی که مشخص می‎کند در هر قاب تصویر چه میزان از صحنه ثبت می‎شود. با آن‎که لنزهای دوربین نوت 5 بازتر و رزولوشن بالاتری دارند، ولی نوت 7 و اس 7 اج برنده‎های واضح این بخش هستند. گلکسی‎های سری 7 سامسونگ ممکن است بابت سهم اندکی که در طرفین در بحث میدان دید دارند بازنده باشند، ولی در بالا و پایین صحنه میدان دید آن‎ها وسیع‎تر است.

میدان دید دوربین گوشی های گلکسی نوت 5، نوت 7 و اس 7 اج سامسونگ

هر سه گلکسی‎ها در شرایط نوری روشن و عالی میزان جزئیات زیادی را در تصاویر خروجی دوربین خود ثبت می‎کنند و از این نظر در این صحنه تا حد زیادی برابر هستند. میزان جزئیات در درختان عالی نیست، ولی بالاتر از سطح متوسط است چون بدتر از این هم در سایر پرچم‎دارها دیده‎ایم.

تصویر گرفته شده در روز روشن

بارزترین تفاوت در شارپ کردن تصویر است، حداقل شارپ‎ کردن در گلکسی نوت 6 دیده می‎شود و نوت 7 بیشترین توانایی در این زمینه را از خود نشان می‎دهد. دوربین گوشی گلکسی اس 7 اج در بین این دو قرار می‎گیرد.

در هر سه گوشی میزان سطح پارازیت به شکل شگفت‎انگیزی پایین نگه داشته شده است.

تعادل سفید نیز به نظر عالی می‎آید، ولی به دنبال بررسی دقیق‎تر مشخص می‎شود که دوربین گلکسی نوت 7 گرم‎ترین تصاویر و دوربین نوت 7 سامسونگ خنک‎ترین تصاویر را به وجود می آورد. بار دیگر اس 7 اج در بین این دو قرار می‎گیرد. تفاوت حتی در برش‎هایی که با رزولوشن کامل زده شود مشخص نیست، ولی بایستی اشاره شود.

بارزترین تفاوت در شارپ کردن تصویر است، حداقل شارپ‎ کردن در گلکسی نوت 6 دیده می‎شود و نوت 7 بیشترین توانایی در این زمینه را از خود نشان می‎دهد. دوربین گوشی گلکسی اس 7 اج در بین این دو قرار می‎گیرد. در هر سه گوشی میزان سطح پارازیت به شکل شگفت‎انگیزی پایین نگه داشته شده است. تعادل سفید نیز به نظر عالی می‎آید، ولی به دنبال بررسی دقیق‎تر مشخص می‎شود که دوربین گلکسی نوت 7 گرم‎ترین تصاویر و دوربین نوت 7 سامسونگ خنک‎ترین تصاویر را به وجود می آورد. بار دیگر اس 7 اج در بین این دو قرار می‎گیرد. تفاوت حتی در برش‎هایی که با رزولوشن کامل زده شود مشخص نیست، ولی بایستی اشاره شود.

و تصاویر زیر، تصاویر خروجی این سه دوربین با رزولوشن حقیقی هستند.

تست شماره 2: جزئیات بافت ریز

در صحنه‎ی بعدی، دوباره تصویر گرفته شده با دوربین گلکسی نوت 5 در مقایسه با خروجی دوربین‎های گلکسی اس 7 اج و نوت 7 سامسونگ میزان شارپ بودن کمتری دارد. نوت 7 بخش بیشتری از بافت گچ و بتون روی دیوار را به نسبت اس 7 اج و اندکی کمتر از نوت 7 ثبت کرده است. از طرف دیگر، تصویر نوت 7 طبیعی‎تر به نظر می‎آید چون میزان شارپ بودن آن در مقایسه با نوت 7 بیش از حد نیست.

هم‎چنین یک تفاوت بارز در پردازش تصویر دیده می‎شود که در سطور بعد به آن می‎رسیم.

جزئیات بافت ریز

مهم نیست با کدوم گلکسی عکس بگیریم، جزئیات بافت ریز همواره در بالاترین سطح است و تنها همین قضیه مهم است. بیشترین جزئیات این بافت در نوت 7 به دلیل شارپ کردن تصویر دیده می‎شود، ولی از نظر ما تصاویر نوت 5 طبیعی‎تر به نظر می‎آیند.

نمونه تصاویر استفاده شده برای این صحنه در زیر دیده می‎شوند.

تست شماره 3: هاله‎های بیش از حد اشباع‎سازی

تصویر زیر یک نمای نزدیک از سیم‎های نازک، مشکی و در پس زمینه آسمان آبی را نشان می‎دهد. این صحنه بدترین سناریوی ممکن برای شارپ‎سازی نرم‎افزاری است چون آشکارترین هالوها را به وجود می‎آورد. ما هر تصویر را با استفاده از روش درج “نزدیک‎ترین صحنه‎ی مجاور” 5 برابر بزرگ‎تر کردیم تا تفاوت‎ها آشکارتر شود.

انجام این کار به ما اجازه داد تا میزان شارپ‎سازی آشکار استفاده شده توسط هر دوربین را مقایسه کنیم. به نحوی که سطح شارپ‎سازی در نوت 7 بالا، در نوت 7 و اس 7 اج متوسط است. نوت 5 در مقایسه با دو گوشی دیگر با شدت کمتری این کار را انجام می‎دهد.

%d9%87%d8%a7%d9%84%d9%87%e2%80%8e%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%db%8c%d8%b4-%d8%a7%d8%b2-%d8%ad%d8%af-%d8%a7%d8%b4%d8%a8%d8%a7%d8%b9%e2%80%8e%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c

توصیه‎ حرفه‎ای: به هالوهای سفیدرنگ در امتداد خطوط تیره دقت کنید. این حلقه‎های نورانی مصنوعات شارپ‎سازی تصویر هستند.

شما هم‎چنین می‎توانید این تصاویر را با دقت اصلی بررسی کنید، به جعبه فیوز‎ها در گوشه‎ی پایین سمت راست توجه کنید. الگوریتم بیش از حد شارپ کردن نوت 7 کاملا بارز است، اس 7 اج هم همین عملکرد را ولی نه با همان شدت دارد و نوت 5 این کار را با قدرت متوسطی انجام می‎دهد.

%d8%b4%d8%a7%d8%b1%d9%be-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d9%88%db%8c%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c-%d9%87%d8%a7%db%8c-%da%af%d9%84%da%a9%d8%b3%db%8c-%d9%86%d9%88%d8%aa-5

نمونه تصاویر استفاده شده در زیر دیده می‎شوند.

تست شماره 4: رندرسازی رنگ‎ها

گول نمایشگرهای آمولد این گلکسی‎ها را نخورید. رندرسازی رنگ‎های تصاویر نسبتا خنثی است که پشتیبان آن میزان بالای کنتراست، محدوده پویای بالا و سطوح پایین پارازیت است. پرچم‎دارهای سامسونگ همواره در بین معدود گوشی‎هایی بوده‎اند که قادر به نشان دادن دقیق رنگ قرمز بوده‎اند و همیشه جای تحسین داشته‎اند.

می‎توانید به تصویر برش خورده‎ی قبلی رجوع و رنگ قرمز موجود در بیلبورد را بررسی کنید.

با حذف تمامی پارامترهای دیگر از معادله، رندرسازی رنگ‎ها توسط هر سه دوربین مشابه و حتی بهتر از آن بسیار دقیق است. ما دو صحنه‎ی مملو از رنگ را انتخاب و سه تصویر زیر رندرسازی رنگ را به شکل برابری نشان می‎دهد.

رندرسازی رنگ‎هارندرسازی رنگ‎ها -

و تصاویر استفاده شده با رزولوشن کامل در زیر دیده می‎شوند.

تست شماره 5: محدوده‎ پویا

در نقد گوشی گلکسی نوت 7 اعلام کردیم که محدوده‎ی پویا در مقایسه با گوشی‎های نسل قبل سامسونگ بهتر شده است که علت این بود که سایه‎ی تصاویر گرفته شده با آن با چیزی که در گوشی‎های سری اس 7 دیده بودیم به شکل بارزی روشن‎تر بود. به نظر می‎رسد که بالا رفتن میزان محدوده پویا در سایه‎ها بیشتر از همه دیده می‎شود، و در نواحی بسیار روشن وجود ندارد. بهترین حدسی که می‎توان زد این است که بهبود محدوده‎ی پویا در این بخش به لطف یک پردازش جدید تصویر، یک نوع بهینه‎ساز محدوده‎ی پویا است که شرایط نوری با کنتراست بالا را کشف و سایه‎ها را با استفاده از یک منحنی رنگی خاص روشن می‎کند.

الگوریتم‎های بهینه‎سازی محدوده پویا همانند با یک حالت AutoHDR هستند، حالتی که همیشه فعال است ولی تنها زمانی وارد عمل می‎شود که به آن نیاز باشد. تصاویر طبیعی به نظر می‎رسند و هیچ اغراقی در پردازش آن‎ها صورت نگرفته است. تنها این سوال مطرح می‎شود که چرا سامسونگ گوشی‎های اس 7 و اس 7 اج خود را، با توجه به این‎که از همان دوربین استفاده می‎کنند، با همین حالت به‎روزرسانی نمی‎کند.

محدوده‎ پویا

در این صحنه که غروب آفتاب است شما می‎توانید بهبود تدریجی جزئیات در مناطق سایه‎دار را از نوت 5 به نوت 7 متوجه شوید. آخرین فناوری پردازش تصویر به کار گرفته شده توسط سامسونگ برای نوت 7 باعث شده که تصویر به نسبت نسل‎های قبلی روشن‎تر باشد و شما بتوانید به شکل آشکاری جزئیات سایه‎ها را مشاهده کنید.

بنابراین در بحث محدوده پویا به شکل بارزی محدوده پویای استفاده شده توسط دوربین نوت 7 پهن‎تر است، انگاری حالت AutoHDR همواره فعال است (و طبق بررسی ما این‎طور نیست). فعال کردن هر کدام از حالت‎های HDR حتی باعث ایجاد تصاویر بهتری می‎شود.

نمونه‎های تغییر داده نشده در زیر دیده می‎شوند.

برنده: دوربین گلکسی نوت 7. تمامی سه گوشی در بحث گرفتن تصویر در شرایط نوری خوب عملکرد یکسانی دارند. ولی نوت 7 دارای محدوده پویای موثر و بهتری در شرایط نوری دشوار است.

دوربین تصاویر ثابت – شرایط نوری اندک

به منظور محک زدن دوریین این سه گوشی در شرایط نوری کم، ما بعد از غروب آفتاب چند عکس گرفتیم و هوا در حین کار ما به شکل بارزی تاریک‎تر می‎شود. ما نقد خود را بر اساس زمان شروع می‎کنیم یعنی اولین تصاویر به هنگام غروب گرفته‎ شده‎اند.

تست شماره 6: تصاویر گرفته شده به هنگام غروب

هر سه گوشی گلکسی برای رفع لرزش تکیه بر قابلیت داخلی OIS (رفع لرزش اپتیکال تصویر) دارند و در کاهش سرعت شاتر دوربین تا جای ممکن هیچ‎گونه مشکلی نداشتند، البته باید اشاره داشت نسبت‎های کانونی باز نیز یقینا کمک‎بخش بودند. یک نسبت کانونی باز اجازه به ورود نور بیشتری به داخل سنسور دوربین می‎دهد که در مقابل به دوربین اجازه می‎دهد تا جای ممکن ISO را کاهش و صحنه را با میزان نور خودش بگیرد. عکاسی در پایین‎ترین میزان ISO ممکن همیشه مزیت خاص خودش را دارد چون هر‎چه این میزان بیشتر باشد، سطح پارازیت هم بالاتر می‎رود.

گوشی که موفق شد ریزترین جزئیات را در مرکز تصویر گرفته شده را حفظ کند گلکسی نوت 5 بود، شما می‎توانید خطوط ریز زیر نشان Life و در جلوی پنجره‎ها را مشاهده کنید. از طرف دیگر، گوشی‎های نوت 7 و گلکسی اس 7 اج در لبه‎ها عملکرد بهتری داشتند، ولی الگوریتم پردازش آن‎ها و میل آن‎ها به شارپ کردن بیش از حد تصویر بر روی خطوط نازک تاثیر خودش را گذشته به نحوی که اشکال مربعی شکلی وجود داشتند که نباید باشند.

  سامسونگ ادعا کرده که اسکنر چشم را به گوشی‌های میان‌رده نیز خواهد آورد

%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d9%88%db%8c%d8%b1-%da%af%d8%b1%d9%81%d8%aa%d9%87-%d8%b4%d8%af%d9%87-%d8%a8%d9%87-%d9%87%d9%86%da%af%d8%a7%d9%85-%d8%ba%d8%b1%d9%88%d8%a8

با این‎حال، هر سه گوشی عملکرد عالی در عکاسی با ISO پایین 200 و سرعت پایین شاتر دوربین در 1/25 ثانیه (1/20 برای نوت 5) از خود نشان دادند، ولی پارازیت بعضی از جزئیات تصاویر گرفته شده با نوت 5 را به خود اختصاص داد.

%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d9%88%db%8c%d8%b1-%da%af%d8%b1%d9%81%d8%aa%d9%87-%d8%b4%d8%af%d9%87-%d8%a8%d9%87-%d9%87%d9%86%da%af%d8%a7%d9%85-%d8%ba%d8%b1%d9%88%d8%a8

و در زیر نمونه تصاویری را مشاهده می‎کنید که برای این تست استفاده کردیم.

تست شماره 7: عکاسی در شب

ما آخرین تصویر آزمایشی خود را زمانی که هوا کاملا تاریک بود گرفتیم. به لطف نسبت کانونی باز و قابلیت رفع لرزش اپتیکال تصویر در تمامی تصاویر، شاهد ایجاد تصاویر خوشایندی هستیم. برتری گلکسی نوت 5 اندکی به نسبت نوت 7 و اس 7 اج به علت نسبت کانونی f/1.9  این گوشی در برابر f/1.7 آن‎ها، کمتر بود به نحوی که این گوشی تصاویر خود را در ISO 1000 و سرعت شاتر 1/8 ثانیه‎ای و آخرین نسل گوشی‎های گلکسی همان صحنه را با 800 و سرعت شاتر 1/10 ثانیه‎ای گرفتند.

با این وجود، عملکرد نوت 5 در نشان دادن بخش زیادی از جزئیات در مرکز تصویر عالی بود. کاهش پارازیت اندک و نویز قابل مشاهده‎ی کمی بر جا گذاشت، ولی به همین خاطر بسیاری از جزئیات ریز نیز ثبت نشدند. نمونه تصاویر گرفته شده با این گوشی هم‎چنین در بین دو گوشی دیگر روشن‎ترین بودند.

عکاسی در شب

از طرف دیگر، گوشی‎های نوت 7 و اس 7 اج سامسونگ عملکرد عالی در کلیت تصویر، نه تنها در مرکز، از خود نشان دادند. در تمامی بخش‎های تصویر جزئیات ریز حفظ شده‎اند و نمونه تصاویر گرفته شده با این گوشی در گوشه‎ها جزئیات خود را از دست نداده‎اند. نوت 7 به دلیل داشتن الگوریتم پردازش بهتر تصویر، عکسی روشن‎تر با جزئیات بیشتر در نواحی تاریک به همراه رنگ‎های دقیق‎تر (رنگ‎های گرم کمتر) به وجود آورد.

با آن‎که عملکرد نوت 5 در مرکز تصویر به نسبت نوت 7 بهتر بود، ولی آخرین فبلت سامسونگ موارد بیشتری را رعایت می‎کند و بنابراین برای عکاسی در شب گزینه‎ی بهتری است. فقط فراموش نکنید که هر سه‎تای این گوشی‎ها دارای حالت‎های دستی (Manual) پیشرفته‎ای هستند که همواره می‎تواند به شما کمک کند که تنظیمات دوربین را به جای تکیه بر تنظیمات خودکار، تغییر دهید.

تست شماره 8: فلاش دوربین

ما چند تصویر نیز با روشن کردن فلاش دوربین گرفتیم. تمامی این سه گوشی دارای تک فلاش ال‎ای‎دی، ولی از نوع قدرتمند، هستند و الگوریتم پردازش تصویر جبران نبود دو یا سه ال‎ای‎دی رنگی را می‎کند.

ما تصویری در فاصله‎ی نیم متری گرفتیم و تصویری دیگر در فاصله‎ی 1 متری و نسبت کانونی بازتر گوشی‎های نوت 7 و اس 7 اج باعث ایجاد تصاویری بهتر به نسبت نوت 5 شد.

مقدار جزئیات تصاویر گرفته شده با دو گوشی نوت برابر است، در حالی‎که عملکرد اس 7 اج در هر دو صحنه بهتر است. رندرسازی رنگ‎ها در Galaxy S7 edge نیز همانند با کنتراست و تعادل سفید بهترین است.

برنده: گلکسی نوت 7 . تصاویر گرفته شده با نوت 5 در شرایط نوری کم دارای سطح جزئیاتی عالی در مرکز تصویر هستند، ولی در اطراف لبه‎ها میزان جزئیات و شارپ بودن بسیار اندک است. دو گوشی اس 7 اج و نوت 7 دارای مزیت شارپ بودن لبه به لبه بودند که همین عامل باعث برتری آن‎ها به نسبت نوت 5 می‎شود. نوت 7 به نسبت اس 7 اج دارای تصاویر شارپ‎تر و روشن‎تر است و مقام برتر را به خود اختصاص می‎دهد، گرچه S7 edge در زمان گرفتن تصاویر از فاصله‎ی نزدیک با فلاش عملکرد بهتری دارد.

تست شماره 9: تصاویر ماکرو

عکاسی ماکرو (از نمای نزدیک) حوزه‎ی دیگری است که شما می‎توانید مهارت‎های دوربین گوشی خود را به کار ببرید. تصاویر ماکروی گرفته شده با این گوشی خبو بودند، ولی نوت 5 به نسبت سری گوشی‎های 7 سامسونگ مزیت رزولوشن بالاتر را داشت و جزئیات بیشتری را ثبت کرد.

نمونه تصویر گرفته شده با نوت 7 روشن‎ترین بود، ولی حتی الگوریتم شارپ‎سازی آن‎ها نتوانست نوت 5 را شکست دهد.

%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d9%88%db%8c%d8%b1-%d9%85%d8%a7%da%a9%d8%b1%d9%88

تست شماره 10: حالت HDR

به لطف داشتن محدوده‎ی پویای وسیع در تمامی سه دوربین، حتی اگر حالت HDR خودکار را فعال کرده باشید، خیلی کم عملکردی از خود نشان می‎دهد (اگر دوست داشته باشید می‎توانید آن را به حالت اجباری “فعال” نگه دارید). عملکرد این حالت در برگرداندن جزئیات به نواحی بسیار روشن عالی است، ولی اندکی کیفیت تصویر را تحت تاثیر قرار میدهد به نحوی که خطوط نازک دندانه‎تر می‎شوند و افکت‎های مویر (moire) ظاهر می‎شود.

مهم نیست از دوربین کدام گوشی استفاده کنید، عملکرد حالت Auto HDR در برگرداندن جزئیات به مناطق سایه‎دار عالی است، در حالی‎که روشن نگه داشتن این حالت باعث می‎شود کلی تصویر بدون از بین بردن کیفیت روشن شود، البته اگر افکت اندک مویر دیده شده در بعضی از تصاویر را حساب نکنیم.

و صحنه‎ی زیر یک صحنه‎ی کلاسیک برای عکاسی با حالت HDR است، یعنی یک راهروی تاریک و یک فضای به خوبی روشن بعد از آن. حتی زمانی که حالت HDR خاموش است، هر سه گوشی تصاویر خوبی می‎گیرند. به لطف پردازش بهتر ولی نوت 7 در معرض‎گذاری با نور را به حالت متعادل‎تری انجام می‎دهد.

تست شماره 11: تصاویر سراسرنما

سامسونگ به دلیل گرفتن تصاویر سراسرنمای عالی با استفاده از دوربین‎ گوشی‎های پرچم‎دارش مشهور است و هر سه گوشی گلکسی در این‎ بخش نیز عملکردی عالی داشتند. تصاویر گرفته شده با نوت 6 و اس 7 اج بسیار بزرگ، دارای ارتفاعی نزدیک به 4000 پیکسل و غنی از جزئیات، هستند. محدوده پویا به خوبی از عهده‎ی جزئیات در نواحی روشن و سایه‎دار تصاویر بر می‎آید و عملکرد دوربین در سرهم‎بندی تصویر عالی است.

تصاویر گرفته شده با نوت 5 نیز به یک اندازه چشم‎گیر است، گرچه حداکثر دقت عمودی 3200 پیکسل است.

اگر به دنبال رزولوشن و دقت تصویر هستید، عملکرد سری 7 بهتر است ولی اگر به دنبال کیفیت هستید هر سه گوشی به یک شکل تصاویر سراسرنمای عالی به وجود می‎آورند.

برنده: نوت 5 دارای تصاویر ماکروی شارپ‎تری است، حتی با آن‎که نوت 7 واضح‎ترین تصویر را می‎گیرد. تصاویر گرفته شده با حالت HDR در نوت 7 بهترین هستند. تصاویر سراسرنمای گرفته شده با نوت 7 و اس 7 اج رزولوشن بالاتری دارند ولی از نظر کیفیت با نوت 5 برابری می‎کنند.

دوربین فیلم‎برداری: شرایط نوری عالی

هر سه گوشی قابلیت ضبط ویدئوهای 4K را دارند و نبرد این‎جا بر سر شهرت است.

اولین چیزی که بررسی می‎کنیم میدان دید است و بعد از مقایسه‎ی دوربین فیلم‎برداری این سه گوشی، متوجه شدیم که میدان دید نوت 5 به نسبت نوت 7 و اس 7 اج سامسونگ اندکی باز‎تر است.

میدان دید

طبق تست‎های ما هر سه گوشی در شرایط نوری عالی ویدئوهای اولترا اچ‎دی مشابهی می‎گیرند. جزئیات به اندازه‎ی کافی وجود دارد، تعادل سفید دقیق، کنتراست و محدوده‎ی پویا عالی هستند. هر سه گوشی تصویر را تقریبا به یک شکل شارپ می‎کنند، گرچه نوت 7 گاهی اوقات زیاده‎روی می‎کند.

بیت‎ریت ویدئوهای ضبط شده مشابه و برابر با 48 مگابیت در ثانیه و کیفیت صدا برابر با 256 کیلوبیت در ثانیه است.

شرایط نوری عالی

دوربین فیلم‎برداری: شرایط نوری کم

طبیعتا، ما چند ویدئو بعد از غروب آفتاب گرفتیم و نتایج طبق انتظار بودند. گوشی‎های S7 edge و نوت 7 هر دو از مزیت نسبت کانونی بازتر f/1.7 (در برابر نسبت کانونی f/1.9 در نوت 5) بهره می‎بردند و بنابراین ویدئوهایی روشن‎تر با میزان پارازیت کمتر و جزئیات ریز بیشتر ضبط کردند.

ویدئوهای گرفته شده با نوت 5 از نظر دمای رنگ خنک‎تر بودند، گرچه ویدئوهای گرفته شده با S7 edge از نظر دمای رنگ گرمتر‎ از حالت اصلی‎شان، هستند. گرچه نوت 7 عملکردی عالی در بحث فیلم‎برداری داشت.

شرایط نوری کم

همین قضیه در مورد ویدئوهای گرفته شده در شب صدق پیدا می‎کند، نسبت کانونی بازتر سری 7 گلکسی‎ها نور بیشتری وارد لنزها و نوت 7 رنگ‎ها را به درستی ثبت می‎کند.

شرایط نوری کم

برنده: گلکسی نوت7. نوت 7 در شرایط نوری کم ویدئوهای روشن‎تری می‎گیرد، در حالی‎که اس 7 اج در مکان دوم قرار گرفته و ویدئوهای گرفته شده با نوت 7 تاریک‎ترین بودند. در شرایط نوری عالی، هر سه گوشی ویدئوهایی با یک سطح کیفیت می‎گیرند.

دوربین جلو

سامسونگ یقینا در رابطه با حداکثر دقت دوربین سلفی گوشی‎های خود به حالت محافظ‎کارانه عمل کرده است به نحوی که هر سه گوشی نوت 5، اس 7 اج و نوت 7 دارای دوربین جلوی 5 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت هستند. درست نظیر دوربین‎های اصلی، این سه گوشی در بحث نسبت کانونی با هم متفاوت هستند، یعنی f/1.9 در نوت 5 و f/1.7 در نوت 7 و S7 edge.

دوربین جلو

دوربین جلوی این سه گوشی از قابلیت گرفتن سلفی‎های باز (Wide Selfies) و افکت‎های زیباسازی در زمان آنی، به همراه یک‎سری از قابلیت‎های الزامی دیگر برای تصاویر سلفی، پشتیبانی می‎کنند ولی ما تنها بر کیفیت تصویر تمرکز خواهیم کرد و افکت‎ها یا سایر ترفندها را ارزیابی نخواهیم کرد.

نوت 5 در دو صحنه‎های که در روز روشن برای گرفتن تصویر انتخاب می‎کنیم کمترین جزئیات را ثبت می‎کند، در‎حالی‎که گوشی‎های اس 7 اج و نوت 7 عملکرد مشابه خوبی دارند. قدرت پردازش جدید نوت 7 در دوربین جلو نیز به کار گرفته می‎شود و تصاویر گرفته شده با دوربین جلوی این گوشی در بین این سه گوشی دارای روشن‎ترین سایه‎ها است.

جزئیات تصاویر سلفی گرفته شده با سری 7 زیاد و رنگ‎ها دقیق و کنتراست خوب است. ما حالت HDR را در حین عکاسی خاموش کردیم، ولی شما حالت Auto HDR را روشن خواهید کرد چون محدوده‎ی پویای دوربین جلوی این سه گوشی به خوبی دوربین‎های عقب آن‎ها نیست.

ما هم‎چنین دوربین‎های سلفی را در یک مکان بسته، آسانسور، بررسی کردیم. هر سه تصویر سلفی گرفته شده از نظر جزئیات سطح پایینی داشتند و جزئیات ریز از بین رفته و میزان نویز زیاد بود. به یاد داشته باشید که افکت‎های زیبا‌‎سازی استفاده نشده بود گرچه عدم وجود جزئیات ممکن است تصور دیگری در شما ایجاد کند.

در این‎جا نسبت کانونی بازتر برای گوشی‎های اس 7 اج و نوت 7 مهم نبود و عملکردی مشابه با نوت 5 داشتند.

شک داریم که شخصی بخواهد هر کدام از این گلکسی‎ها را تنها به خاطر قابلیت‎هایی که در گرفتن تصاویر سلفی دارند انتخاب کند، ولی مهم نیست که کدام یک از آن‎ها را داشته باشید، از تصاویر سلفی راضی خواهید بود.

جمع‎بندی

ما شک داریم که هرکدام از این تست‎ها باعث شود یکی از طرفداران سری گوشی‎های نوت به دنبال خریداری اس 7 اج باشد، چون اگر عاشق قلم S-Pen هستید، هیچ‎چیزی نمی‎تواند جایگزین آن شود.

 

چهارشنبه شب شاهد این بودیم که شرکت اپل به صورت رسمی آیفون 7 و آیفون 7 پلاس را معرفی کرد و در بین مهم‎ترین‎ قابلیت‎های این دو گوشی داشتن گواهینامه‎ی IP67 برای مقاومت نسبت به آب و غبار وجود دارد، کلمه‎ی IP به معنای درجه‎ی حفاظت نفوذ است. آن‎دسته از افرادی که به اخبار دنیای فناوری علاقه‎ی زیادی دارند یقینا می‎دانند که گوشی گلکسی اس 7 سامسونگ، که اوایل سال جاری میلادی معرفی شد، نیز در بین مهمترین قابلیت‎های خود، ضد آب است. گرچه، این گوشی موفق به دریافت گواهینامه‎ی IP68 شده است. واقعا چه فرقی بین این دو وجود دارد؟

اولین چیزی که باید اشاره داشت این است که درجه‎بندی IP در رابطه با مقاومت شامل دو عدد می‎شود: عدد اول و دوم. عدد اول، در این‎جا 6، درجه مقاومت نسبت به غبار است. با مقاومتی در سطح 6 نسبت به غبار، هر دو گوشی‎های آیفون 7 و گلکسی اس 7 به طور کامل نسبت به نفوذ غبار مقاومت از خود نشان می‎دهند. هیچ ذره‎ی کوچکی نبایستی قادر به نفوذ به بدنه‎ی این گوشی‎ها و راه‎یابی به قطعات داخلی باشد. این خبر خیلی خوبی است.

ولی عدد دوم چه چیزی را نشان می‎دهد. همان‎طور که تا الان ممکن است حدس زده باشید، این عدد سطح مقاومت نسبت به نفوذ آب به دستگاه را نشان می‎دهد. 7 عدد خوبی است یعنی: آیفون 7 با داشتن گواهینامه‎ی IP67 خود، بایستی قادر به این باشد که به دنبال ورود به عمق آب 1 متری تا 30 دقیقه، جان سالم به در ببرد. ریختن تصادفی آب روی آن، یا حتی افتادن در یک استخر یا وان حمام دیگر نباید برای آیفون کوچک شما ترسناک باشد. در همین حین، گوشی گلکسی اس 7 سامسونگ دارای درجه‎ی 8 است، به نسبت 7 بهتر بودن آن به چه چیزی بر می‎گردد؟ در واقع مزایای دقیق گواهینامه‎ی IP68 از یک محصول به محصول دیگر در واقع می‎تواند بسیار کم باشد، بنابراین محض مقایسه‎ی این دو باید بگوییم که سامسونگ ضد آب بودن اس 7 را در سایت رسمی خود چطور معرفی می‎کند:

 گواهینامه‎ی IP68 در رابطه با مقاومت نسبت به نفوذ آب و غبار به این معنا است که دستگاه شما به طور کامل در برابر غبار مقاومت از خود نشان می‎دهد و مقاومت آن نسبت به آب تا عمق 1.5 متری و به مدت 30 دقیقه است.”

به طور‎کلی، معنای این گفته این است که گلکسی اس 7 به نسبت آیفون 7 مقاومت اندکی بیشتری نسبت به آب دارد، گرچه این تفاوت نباید زیاد باشد. با داشتن گوشی S7 سامسونگ، شما اندکی بیشتر آن را می‎توانید در آب فرو کنید، بدون این‎که آسیب قابل انتظاری رخ دهد. این قضیه روی کاغذ است. در حقیقت، پیشنهاد می‎شود هیچ‎کدام از این دو دستگاه را، به خصوص به مدت طولانی، زیر آب فرو نکنید.

ولی قبول داریم، نیم متر تفاوت بین گواهینامه‎ی IP67 آیفون 7 و گواهینامه‎ی IP68 گوشی اس 7 سامسونگ است. و با آن‎که کاربران در واقع گوشی‎های خود را کمتر در آب می‎برند، این درجه مقاومت نسبت به آب اطمینان خاطر به وجود می‎آورد.

با این‎وجود، ما به شما پیشنهاد می‎کنیم که به هنگام حمل گوشی خود در کنار محیط نزدیک به آب احتیاط لازم را داشته باشید. در همین رابطه شرکت اپل در وب‎سایت خود گفته است:

“پاشیدن آب، فرو بردن در آب و مقاومت نسبت به غبار مواردی نیست که دائما باشند و این مقاومت می‎تواند به مرور زمان کاهش پیدا کند. سعی نداشته باشید که یک آیفون خیس را شارژ کنید…”

محتوای احسان داشته باشیم و هم عکس ها بهینه‌ای را درون متن قرار دهیم.

استفاده از عکس ها برای بهینه‌سازی وردپرس
تصاویر به متن شما حیات می‌بخشند و روحی به آن می‌دهند که تاثیرش واقعا شگفت انگیز است! بررسی alt تصاویر در وردپرس اینطور که به نظر می‌رسد امروز می‌خواهیم در باره به کارگیری عکس ها برای بهینه‌سازی وردپرس گفتگو نماییم که یکتا از قطب‌های مهم و کاربردی در سئوی مطالب وبسایت است. می‌دانم شما هم همنشین دارید وبسایتی موفق داشته باشید، بعد امیدوارم این مقاله را به هیچگونه از دست ندهید.

همیشه از عکس ها استفاده کنید
تصاویر پیوسته در ساحل محتوای ایجاد شده به درک بهتر موضوع کمک می‌کند. گاهی یک تصویر می‌تواند گویاتر از هزار کلمه نوشته باشد. از طرفی افراد میل بیشتری به پیام‌های تصویری دارند و وابستگی بهتری را با آن استوار می‌کنند. پس جهت به کارگیری عکس ها برای بهینه‌سازی وردپرس باید از آن‌ها به واقعیت و در تمام قسمت‌های نوشتار خود بهره‌گیری کنید.

تصاویر درست را بیابید
اگر بخواهیم خیلی دقیق عمل نماییم باید بگویم بهتر است از تصاویر کاملا اصلی و شخصی که خودتان تهیه کرده‌اید، کاربرد کنید. مثلا می‌توانید برای محصولات موجود در فروشگاه، خویش تصاویری را با دوربین عکاسی تهیه کنید و با واترمارک در وبسایت خود قرار دهید.
اما کل افراد توان عکاسی یا استخدام عکاس را ندارند، اشکالی ندارد! می‌توانید برای محتوای خود عکس ها مرتبطی را از گوگل یا وبسایت‌های عکس انتخاب کنید. برگزیدن تصاویر کاملا پیوسته گام مهمی در به کارگیری عکس ها برای بهینه‌سازی وردپرس است. بنابراین اگر سررسید نکویی برای آن بگذارید، ضرر نخواهید کرد.

انتخاب عکس ها منحصر به فرد
وبسایت‌هایی وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توانید تصاویر انحصاری دریافت کرده و خریداری کنید لغایت تصویر مورد نظر، فقط برای شما و وبسایتتان باشد. البته وبسایت‌های ایرانی در این پهنه ناچیز است و شاید نتوانید از مراجع خارجی خرید کنید. برای این قصد به شما توصیه می‌کنم تصویر را گرفتن کرده و بنابه عملکرد خود کمی آن را تغییر دیتا و نوشته‌ای را روی آن ایجاد کنید.

آماده‌سازی عکس ها برای کاربرد در مقاله
زمانی که تصاویر مورد عقیده خود را گزینش کردید حال نوبت به بهینه‌سازی آن می‌رسد. برای این هدف باید نکات مهمی را رعایت کنید. در استفاده از تصاویر برای بهینه‌سازی وردپرس حتما به موارد ذیل توجه کنید:

۱- نام حقیقت برای عکس ها خویش در نظر بگیرید
image name- استفاده از عکس ها برای بهینه‌سازی وردپرس

زمان بارگذاری برای طراحی UX و بهینه‌سازی، فاکتور مهمی است. زمانی که وبسایتی تند داشته باشد بی گمان بازدید از صفحات نیز راحت‌تر خواهد بود. راستی این است که تصاویر تاثیر بسزایی بر روی سرعت بارگذاری وبسایت می‌گذارند مخصوصا هنگامیکه یک تصویر با حجم بالا را آپلود می‌کنید حتما دیده‌اید که مدت زمانی درازا می‌کشد الی تصویر کامل ظاهر شود! بعد باید اندازه مناسبی را در نظر بگیرید که هم تصاویر در آن به خوبی نمایش دیتا شود و هم سررسید بارگذاری به حداقل برسد. جهت استفاده از تصاویر برای بهینه‌سازی وردپرس اندازه مهم است که البته در وردپرس چنین امکانی برای تغییر اندازه هستی دارد.

۲- استفاده از تصاویر واکنش‌گرا
واکنش‌گرایی مسئله مهمی است که باید در وبسایت‌ها رعایت شود. برای این منظور باید تصاویر نیز در این امر سهیم باشند تا سئوی وردپرس بهبود یابد. البته این سوژه در وردپرس نسخه ۴٫۴ به بالا به طور پیش‌فرض رعایت شده و نگرانی از این بابت نیست.

ایجاد سئوی قدرتمند در فروشگاه ووکامرس
۳- کاهش حجم تصاویر
مرحله بعدی که باید به آن دقت نماییم مقیاس‌پذیر بودن تصاویر است. اینکه بتوانیم آن‌ها را فشرده کرده الی حجم کمتری را به خویش بگیرند مسئله ضروری و مهم در به کارگیری تصاویر برای بهینه‌سازی وردپرس است. برای این قصد افزونه‌هایی در وردپرس مانند افزونه Gzip موجودند.

روش اضافه کردن تصویر به نوشته
حال عکس ها خود را حاضر کرده‌اید، در کدام دسته باید قرار دهید؟ بی گمان در قسمت‌هایی که مرتبط با تصویرتان است باید جایگذاری شود. اما آیا می‌دانید در استفاده از عکس ها برای بهینه‌سازی وردپرس باید فاکتورهای مهمی را رعایت کنید و فقط بارگذاری آن کافی نیست؟

توضیح تصویر یا Caption
caption- به کارگیری عکس ها برای بهینه‌سازی وردپرس
در وردپرس می‌توانید برای عکس ها خود روشنگری مختصری بنویسید تا کاربر با نگریستن آن توضیح را هم ببیند. چرا کپشن در بهینه‌سازی تصاویر مهم است؟ به انگیزه اینکه کاربران در حین بررسی نوشتار آن را تماشا می‌کنند. در واقع کاربران نخست تیترهای محتوا، تصاویر و توضیح تصویر را بررسی می‌کنند.

آیا اضافه کردن توضیحات برای هر تصویری بایسته است؟ خیر! زیرا گاهی تصاویر منظور دیگری را تعقیب می‌کنند. اول بیننده خویش را در نظر بگیرید و سپس تصمیم بگیرید که برای تصاویر خود کپشن بنویسید یا خیر.

متن و عنوان جایگزین
alt text- استفاده از عکس ها برای بهینه‌سازی وردپرس
در استفاده از عکس ها برای بهینه‌سازی وردپرس متن جایگزین اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. به راستی متنی است که در چهره عدم نمایش تصویر به کاربران نشان دیتا می‌شود. پس به پیشه بردن اصولی آن مهم است. یادتان باشد که حتما ترکیبی از اسم تصویر با کلمه کلیدی باشد.





:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 اسفند 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: