نوشته شده توسط : mj

معایب و مزایای لوازم مختلف پخت و پز

امروزه پیشرفت فناوری بر جنبه های مختلف زندگی تاثیر زیادی گذاشته است. آشپزی نیز از این موضوع مستثنا نیست و  ابزار این کار از وسایل ساده و معمولی به وسایلی بدل شده است که کارایی های مختلفی دارد. البته بعضی از آن ها همان وسایل قدیمی اما کاملا پیشرفته تراست. در انتخاب این وسایل در وهله اول باید به شرایط استفاده و مزایا و معایب آن توجه کرد. در واقع نمی توان تنها به نام یک محصول اکتفا کرد وجنبه های واقعی آن را نادیده گرفت. در ادامه به بیان برخی از مزایا و معایب پرکاربردترین محصولات امروزی می پردازیم.

 

معایب و مزایای زودپز

زودپز یکی از قدیمی ترین وسایل آشپزخانه است که البته انواع جدید آن از نظر استاندارد تایید شده است. مهم ترین مزیت این وسیله همان طور که از نامش پیداست، سرعت فرایند پخت مواد غذایی است که مدت زمان پخت را به یک سوم کاهش می دهد. این مسئله همچنین می تواند سبب صرفه جویی انرژی شود.

 

از آن جا که عملکرد زودپز مبتنی بر فشار زیاد درون دیگ است، حتما باید سوپاپ ها درست در جای خود قرار گیرد و از باز بودن منافذ آن ها اطمینان داشت تا بخار اضافی خارج شود. همچنین زمانی که سوپاپ می چرخد و به اصطلاح سوت می زند، نشان دهنده فشار زیاد است که به هیچ وجه نباید در چینی حالتی در ظرف را باز کرد. در این حالت نباید شعله زیاد باشد زیرا ممکن است به افزایش فشار بیش ازحد و ترکیدن آن منجر شود. پس از پخت غذا باید دیگ را از روی حرارت برداشت و پس از این که هیچ بخاری از سوپاپ خارج نشد، در دیگ را باز کرد.

 

توصیه می شود سبزی های نازک در زودپز طبخ نشود زیرا علاوه بر دمای بسیار بالا که موجب از بین رفتن ویتامین ها و ریزمغذی های آن ها می شود، ممکن است در بعضی انواع زودپز، سبزی وارد سوپاپ و مانع از خروج بخار اضافی شود.

انتخاب زودپزهایی که دارای سبد است، ارجحیت دارد زیرا می توان به راحتی مواد غذایی را بدون مخلوط شدن با آب غذا، از درون دیگ برداشت.

 

معایب و مزایای مایکروویو

این دستگاه که ثمره پیشرفت فناوری طی جنگ جهانی دوم است امروزه در بسیاری از آشپزخانه ها دیده می شود. سرعت بالا در طبخ، گریل و گرم کردن مواد غذایی مهم ترین ویژگی مایکروویو است. البته رعایت برخی نکات ضرورت دارد. برای مثال هیچ گاه نباید ظروف فلزی یا چینی دارای لعاب طلایی یا نقره ای را در مایکروویو گذاشت زیرا به سرعت امواج را بازتاب می دهد و خطر انفجار دارد.

منبع





:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 آذر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: