نوشته شده توسط : mj

ما معمولا فکر می‌کنیم خشم، یک هیجان منفی و وحشیانه است اما تحقیقات علمی نشان می‌دهد خشم و عصبانیت هم فواید خودش را دارد.

 

ما دلایل منطقی و متمدنانه‌ای برای پرهیز از خشم داریم: 

خشم نه تنها به ما احساس بدی می‌دهد بلکه باعث می‌شود بدون در نظر گرفتن عواقب و خطرات احتمالی، دست به کارهای احمقانه‌ای بزنیم. در نتیجه افراد با فرهنگ و فهمیده معمولا تمام تلاش خود را می‌کنند تا خشم خود را سرکوب کرده و پنهان کنند. بیشتر ما خشم را غیر منطقی، غیر قابل بروز و یک نقطه ضعف می‌دانیم.

 

اما خشم هم درست مانند تمام هیجانات و احساسات دیگر، هدف خاص خودش را دارد که می‌تواند تاثیر مثبتی بگذارد.

 

فواید خشم از دیدگاه روانشناسی

 

1. خشم یک نیروی انگیزه بخش است 

شاید شنیده باشید بعضی از افراد می‌گویند که می‌توانند با تبدیل خشم به یک انرژی مثبت، از آن به عنوان نیرویی انگیزه بخش استفاده کنند. در واقع خشم به خودی خود نوعی انرژی مثبت و یک نیروی انگیزه بخش قدرتمند است. تحقیقات نشان داده خشم می‌تواند ما را به سمت هدف‌های‌مان که به صورت مشکل و مانع جلوه می‌کنند هُل بدهد.

اگر خشم به درستی استفاده شود، یعنی سازنده باشد، می‌تواند به شما احساس قدرت بدهد و کمک‌تان کند به سمت چیزی که می‌خواهید جلوتر بروید.

 

2. آدمهای عصبانی خوشبین‌ترند 

شاید عجیب به نظر برسد اما آدمهای عصبانی وجه اشتراک‌هایی با آدمهای شاد دارند؛ هر دوی آنها تمایل به خوشبینی دارند!

در مطالعه‌ای معلوم شد افرادی که معمولا عصبانی بودند اینگونه فکر می‌کردند که در آینده، حملات تروریستی کمتری روی خواهد داد اما آنهایی که بیشتر می‌ترسیدند نسبت به آینده و حملات تروریستی، بدبین‌تر بودند.

 

3. خشم می‌تواند تاثیر مثبت بر روابط بگذارد 

خشم یک واکنش طبیعی نسبت به اشتباهی است که یک نفر دیگر مرتکب شده و راهی است برای انتقال حس مورد بی‌عدالتی واقع شدن. اما جامعه به ما می‌گوید خشم خطرناک است و ما باید آن را پنهان کنیم. حالا خشم در روابط شخصی‌مان چه نقشی دارد؟

 

جالب است بدانید تحقیقات نشان می‌دهد پنهان کردن خشم در روابط نزدیک و صمیمانه می‌تواند آسیب زننده باشد. مشکل اینجاست که وقتی خشم خود را پنهان می‌کنید، طرف مقابل‌تان (مثلا همسر) متوجه نمی‌شود که اشتباهی مرتکب شده و برای همین به اشتباه خود ادامه می‌دهد، و این برای رابطه‌ی شما اصلا خوب نیست.

 

بروز خشم اگر موجه و با هدف پیدا کردن راه حل باشد و نه فقط تخلیه‌ی هیجان، می‌تواند به نفع رابطه‌تان باشد و آن را تقویت کند.

منبع





:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 دی 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: