نوشته شده توسط : mj

تصور کنید یک روز صبح که از خواب بیدار شده اید، می توانید ببینید و بشنوید و نفس بکشید، اما نمی توانید هیچ حرکتی داشته باشید. اعضای بدن شما منجمد شده، سرتان سنگین است و حتی نمی توانید انگشت های پایتان را تکان دهید. بعد ز گذشت دو دقیقه همه چیز به حالت عادی برگشته و می توانید بدن خود را کنترل کنید.

 

این حالت وحشتناک به نظر می رسد، اما در حقیقت همان فلج خواب sleep paralysis است؛ فلج خواب شرایطی است که به طور موقت حرکت کردن را غیر ممکن می سازد. طبق آمار بیش از 50 درصد بزرگسالان حداقل یک بار در طول عمر خود فلج خواب را تجربه می کنند.

  

علت فلج خواب چیست؟ 

کم خوابی یکی از مهم ترین عوامل فلج خواب است. افرادی که دچار کم خوابی هستند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به فلج خواب هستند. دانش آموزان، افراد مبتلا به بیماری های روحی و روانی یا حتی خانم هایی که به تازگی مادر شده اند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به این شرایط هستند. به علاوه مهم ترین گروهی که دچار فلج خواب می شوند، افرادی هستند که به نارکولپسی narcolepsy یا حمله خواب دچار هستند.

 

بختک چرا اتفاق می افتد؟ 

به گفته دکتر گری زامیت Gary Zammit، مدیر اجرایی موسسه اختلالات خواب، سه نوع عضله در بدن وجود دارد: عضله قلب، عضله های صاف که در اندام های داخلی بدن وجود دارند و بدون کنترل و خواست شما حرکت می کنند و عضله اسکلتی که اندام و سایر بخش های بدن را حرکت می دهند. در زمان فلج خواب قلب و عضله های صاف به درستی کار می کنند، اما شما کنترل عضلات اسکلتی را از دست داده اید.

 

زمانی که در هر ساعتی از شب بیدار می شوید و احساس فلج شدن می کنید، زمانی است که در مرحله REM خواب هستید یا ممکن است در مرحله سوم خواب (زمانی که رویا می بینید) این اتفاق بیفتد. در زمان REM در خواب بدن ما فلج شده است بنابراین نمی توانیم خواب هایی را که می بینیم اجرا کنیم. زمانی که فلج خواب رخ می دهد در حقیقت شما هنوز در مرحله REM هستید و بدن هنوز فلج است، در حالیکه مغز شما بیدار شده است.

http://www.beytoote.com/psychology/khanevde-m/iump7-paralysis-complication.html





:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 دی 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: