نوشته شده توسط : mj

درواقع، خوب خوابیدن هنری است که هرکسی آن را ندارد اما با رعایت نکاتی می‌توان آن را بهبود بخشید. مجله Readers Digest به این موضوع پرداخته است.

 

همیشه خوابیدن می‌تواند انرژی و تمرکز ازدست‌رفته را به بدن بازگرداند. گاهی باوجوداینکه بسیار خسته هستیم و روز پرمشغله‌ای را سپری کرده‌ایم، بازهم شب که می‌شود، خواب به چشممان نمی‌آید و باید مدام در رختخواب غلت بزنیم تا شاید خسته شویم و بخوابیم.

 

چگونه برای خودمان خواب تجویز کنیم؟ 

تا راحت باشد یا نه، این‌یک واقعیت است که افراد بالغ شب‌ها به 7 تا 9 ساعت خواب نیاز دارند. این در حالی است که 66 درصد از افراد هرگز این مقدار نمی‌خوابند و کمبود خواب دارند. البته کم‌خوابی تنها به خستگی روز بعد ختم نمی‌شود، بلکه ممکن است منجر به بروز افسردگی، چاقی، دیابت، سکته، حملات قلبی، آلزایمر و سرطان شود. اپیدمی خاموش کمبود خواب بزرگ‌ترین چالش بهداشت عمومی است که کشورهای توسعه‌یافته در قرن 21 با آن روبرو هستند. بهترین تجویزی که پزشکان برای داشتن خوابی بهتر دارند، رعایت یک برنامه منظم برای خوابیدن است. به‌طور طبیعی بدن به یک ریتم منظم برای خوابیدن و بیدار شدن عادت می‌کند و رعایت این نظم به راحت‌تر خوابیدن کمک می‌کند. آن‌ها همچنین توصیه می‌کنند که در صورت امکان از مصرف داروهایی که با تجویز پزشکان برای خواب مغایرت دارند، از قبیل داروهای قلب، فشارخون یا آسم و نیز درمان‌هایی که برای سرماخوردگی، سرفه و حساسیت مصرف می‌شوند، خودداری کنید. برای بسیاری از این داروها جایگزین وجود دارد بنابراین، حتماً با پزشک دراین‌باره مشورت کنید.

 

چگونه خارج از خانه بخوابیم؟ 

برخی عادت دارند که فقط در خانه خودشان راحت می‌خوابند اما اگر شب را در هتل یا منزل دیگری بگذرانند، تا صبح خواب به چشمشان نمی‌آید. تصویربرداری‌های مغزی نشان می‌دهد که در انسان‌ها هم مانند دلفین‌ها، پنگوئن‌ها و سایر حیوانات زمانی که در محیط ناآشنا قرار می‌گیرند نیمی از مغز کم‌تر از نیم دیگر استراحت می‌کند. این ویژگی برای اجداد ما که به دلیل ترس از شکار شدن در حیات‌وحش باید هوشیارتر بودند، مزیت محسوب می‌شد اما این امر برای دنیای امروز کمی غیرعادی است.

 

چگونه رؤیاهایمان را بپرورانیم؟ 

دانشمندان بر این باورند که خواب و رؤیا دیدن فقط در مرحله حرکات سریع چشمی یا REM یا مرحله پایانی چرخه خواب اتفاق می‌افتد. می‌دانیم که در مراحل اولیه خواب، رؤیاهای زیادی ممکن است مشاهده کنیم اما در مرحله REM خواب‌هایی با جزئیات بیشتر، فعال‌تر و احساسی‌تری را مشاهده می‌کنیم. کمبود خواب خطرناک است اما نبود REM هم می‌تواند مسئله آفرین باشد؛ به‌طوری‌که دانشمندان بر این باورند افرادی که رؤیاهای کم‌تری در فرآیند خواب مشاهده می‌کنند، بیشتر در معرض بر هم خوردن تعادل خلق‌وخو می‌شوند، حساسیت آن‌ها نسبت به درد بیشتر می‌شود، بیشتر در معرض ابتلا به پارکینسون و زوال عقل قرار می‌گیرند، بیشتر دچار اضطراب و توهم می‌شوند.

http://www.beytoote.com/psychology/khanevde-m/experience7-sleek-sleep.html





:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 دی 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: