نوشته شده توسط : mj

براساس پژوهشی جدید، احتمال ابتلا به افسردگی و سایر بیماری های مرتبط با سلامت روانی در گروه افراد دوجنسیتی و کودکان و نوجوانان با هویت جنسی ناسازگار (Gender non-conforming) در مقایسه با افرادی که هویت جنسی آنان با جنسیت تعیین شده در هنگام تولد مطابقت دارد بیشتر است.

 

محققان در محدوده سال های 2006 تا 2014 شیوع بیماری های سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب و اختلال نقص توجه (ADHD) را در میان آنها بررسی نمودند.

 

پژوهش ها نشان داد احتمال ابتلا به بیماریهای روانی در فراجنس ها و افراد با هویت جنسی ناسازگار  3 تا 13 برابر افرادی می باشد که هویت جنسی آنان با جنسیت تعیین شده در هنگام تولد مطابقت دارد (همسوجنسیت).محققان اعلام نمودند که افسردگی و اختلال نقص توجه، رایج ترین بیماری سلامت روان در میان کودکان و نوجوانان دوجنسیتی و با هویت جنسی ناسازگار است. در واقع احتمال اختلال نقص توجه در آنها در مقایسه با افراد همسوجنسیت (Cisgender) 3 تا 7 برابر بیشتر و احتمال افسردگی 4 تا 7 برابر بیشتر می باشد. حدود 15 درصد از فرا زن ها و 16 درصد از فرا مردها به اختلال نقص توجه دچار بودند در حالی که 49 درصد از فرا زن ها و 62 درصد از فرا مردها به افسردگی مبتلا بودند.

  

محققان نتوانستند علت دقیق نتایج را مشخص نمایند، اما معتقدند که آشفتگی جنسیتی(Gender Dysphoria) در آن نقش دارد. آشفتگی جنسیتی وضعیتی است که فرد به دلیل عدم تطابق جنسیت بیولوژیکی با هویت جنسی ظاهری دچار آشفتگی می شود. به علاوه محققان بیان نمودند که دوجنسیتی ها و افراد با هویت جنسی ناسازگار در بسیاری از جوامع در معرض پیش داوری و تبعیض قرار دارند که همین امر موجب ایجاد استرس و منجر به مشکلات سلامت روان می شود.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mj

مشاوره و روان درمانی به چند روش انجام می شود؟

نظریه مربوط به روان درمانی مانند یک نقشه برای روانشناس عمل می کند. نظریه های مربوط به روان درمانی روان درمانگر را در فرایند درک بیمار و مشکلات آنها و ارائه راه حل راهنمایی می کند. 

 

دیدگاه های مربوط به روان درمانی در چند حوزه قرار می گیرند که در ادامه به آنها اشاره می شود.

  

روانکاوی و درمان روانشناختی 

این دیدگاه بر روی تغییر رفتارها، احساسات و افکار مشکل ساز تمرکز می کند و از طریق کشف و شناسایی انگیزه های ناخودآگاه انجام می شود. روش روانکاوی تحلیلی از طریق یک ارتباط نزدیک بین پزشک و بیمار انجام می شود. بیماران در این روش از طریق تعاملاتی که در جلسات مشاوره دارند، خود را کشف می کنند. گرچه روانشناسی از طریق فروید تعریف شده و شناخته شده است، اما  بعد از فروید بسط زیادی پیدا کرده و بخش های زیادی از آن اصلاح شده است.

  

رفتار درمانی 

این روش بر روی نقش یادگیری در بروز رفتارهای طبیعی و غیر طبیعی تمرکز می کند. به عنوان مثال در مورد سگ ها با شنیدن زنگ ساعت شام رفتارهای خاصی از خود نشان می دهند چرا که می دانند صدای این زنگ مربوط به غذا ست. 

 

یکی از شاخه های رفتار درمانی روش حساسیت زدایی یا Desensitizing است که در این روش پزشک به بیمار مبتلا به فوبیا کمک می کند و درمان به این شکل انجام می شود که فرد به طور مکرر در معرض هر آنچه منجر به اضطراب می شود قرار می گیرد. 

 

روش دیگر شرطی سازی عملی است که در آن بر اساس تشویق و تنبیه رفتارهای قرد شکل می گیرد. روش رفتار درمانی از دهه 1950 گسترش پیدا کرد. 

 

یکی از شاخه های رفتار درمانی روش درمان شناختی – رفتاری است که بر روی افکار و رفتارها تمرکز می کند. 

 

روش درمان شناختی بیشتر بر روی افکار مردم تمرکز می کند تا رفتارهای آنها. در روش درمان شناختی درمانگر بر این باور است که افکار ناکارآمد منجر به بروز احساسات و رفتارهای نامناسب می شود. افراد با تغییر افکار خود می توانند چگونگی احساسات و عملکرد خود را نیز تغییر دهند. 

  

مزیت های مشاوره 

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mj

فدائی گفت: فردی که تحت فشارهای دائمی از سوی خانواده برای تأمین زندگی و از سوی محیط کار برای کار بیشتر در قبال دستمزد ناچیز قرار گرفته و این فشارهای روانی را نمی‌تواند بر زبان بیاورد، در نتیجه به اصطلاح این فشارها را در وجود خود وارد می‌کند و مبتلا به فشار خون اولیه می شود. در واقع فشار روانی که توسط فرد ابراز نشود به فشار شریانی تبدیل می‌شود.

 

این روانپزشک اظهار داشت: فردی که نسبت به مادر همسر خود احساس خوبی ندارد یا مرتب مورد نیش و کنایه او قرار دارد. در مواردی این فرد در عین حال نمی‌تواند ناراحتی خود را ابراز کند، چون باعث گله و شکایت همسرش قرار می‌گیرد. بنابراین در مواردی این فرد به کهیر پوستی مبتلا می‌شود یعنی هر وقت مادر زن را می‌بیند بدن او قرمز و متورم می‌شود و احساس خارش می‌کند.

 

فدایی، فشار خون اولیه و کهیر را دو نمونه از بیماری‌های روان تنی بر شمرد و افزود: اختلال عصبی، بروز زخم، میگرن، چاقی، مشکلات ناتوانی جنسی در مردان و بی میلی جنسی در زنان، نمونه‌های دیگری از بیماری‌های روان تنی است.

http://www.beytoote.com/psychology/khanevde-m/stress7-pressure-hives.html



:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mj

وسواسی‌ها از تجربیات‌شان می‌گویند

لیلی، تمام چهارسال دانشجویی را با وسواس دست‌ به ‌گریبان بود. شست‌وشوهای مداوم امانش را بریده بودند و نمی‌خواست قبول کند وسواس دارد، اما بالاخره با مشاوره‌های بسیار درمان شد.«گاهی اوقات پیش می‌آمد که روزی سه‌بار حمام می‌رفتم. بیشتر اوقات در محل شست‌وشو بودم و از تمیز بودن همه‌چیز لذت می‌بردم همان‌قدر که کثیف بودن چیزی آزارم می‌داد.» وسواس لیلی تا جایی پیش رفت که حنجره‌اش را هم درگیر کرد هنوز هم در شرایطی او را آزار می‌دهد. ساناز هم برهه‌ای را وسواس داشته؛ وسواس چک کردن اما خیلی کوتاه و زودگذر: «کنکور داشتم و از استرس دچار وسواس شده‌ بودم. مرور آن روزها به یادم می‌آورند که چقدر روزهای سختی بودند. مدام فلکه گاز و شیر آب را چک می‌کردم و تا جایی که در توانم بود، آنها را سفت می‌کردم تا خیالم آسوده شود.» همه اطرافیان و آشناهایش «آرش» را جزو مردان تمیز و باسلیقه می‌دانند اما مشاور به او گفته دچار وسواس شمردن است. «همه‌چیز را مرتب می‌شمارم و حتی گاهی اوقات بی‌آنکه متوجه باشم، قدم‌هایم را هم می‌شمارم. این کار واقعا برای خودم آزاردهنده است و فعلا در پروسه درمان هستم و امید دارم از این وسواس خلاصی پیدا کنم.» 

 

چرا بعضي‌ها وسواسي مي‌شوند؟

براي بروز وسواس در انواع مختلف آن مي‌توان عواملي را دخيل دانست كه منجر به ايجاد يا شدت گرفتن اين بيماري مي‌شوند؛ عواملي كه گفته مي‌شود با سن، هوش، شخصيت و محيط زندگي فرد در ارتباط‌ هستند. گاهى ترشح ناموزون بعضى هورمون‌ها در مغز باعث به‌وجود آمدن این بیمارى مى‏شود يا مسأله اضطراب كه ردپاي آن را مي‌توان در افراد مبتلا به اين بيماري ديد؛ اضطرابي كه گاهي خود بيمار هم علت آن را نمي‌داند اما هميشه با او همراه است. مسائل جنسي و از دست دادن ناگهاني يكي از نزديكان هم مي‌تواند در ايجاد يا دامن زدن به وسواس دخيل باشد. 

 

گاهي اوقات يك اتفاق مشکل‌آفرین و پرفشار مثل مرگ یکى از نزدیکان یا بعضى مسائل جنسى باعث بروز وسواس مي‌شود. مسائل فردي را هم نمي‌توان ناديده گرفت چون در بعضي موارد عقده‏هاى فرو خورده و ناکامى‏هاى درون ریخته‌شده باعث این بیمارى مى‏شوند يا احساس گناه كه مسأله‌اي فردي است هم در مواردي باعث بروز وسواس در فرد مي‌شود. نكته قابل تامل در مورد وسواس اين است كه اين بيماري گاهي از طريق تقليد به ‌وجود مي‌آيد. يعني فرد با تقليد از نزديكان مانند والدين و ديگر فاميل دچار وسواس مي‌شود. هوش فرد مبتلا هم در اين مسأله بي‌تاثير نيست چون تحقيقات علمي نشان از اين دارد كه وضع هوشى افراد وسواسي در سطحى متوسط و حتى بالاتر از حد متوسط است. وسواسى‏‌هایى که داراى هوش اندک یا با درجه ضعیف باشند، بسیار کم هستند و بر این اساس رفتار آنها نباید حمل بر کم‏‌هوشى‌شان شود.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mj

این که چرا کند می شود اختصاص زیادی به گونه سایت و در ضمن شیوه شغل دارد. بر پای بست، بعضی نیازها، شدنی است مدیر سایت چند افزونه وردپرس به سایت اضافه کند، بخواهد تغییراتی در سایت برپایی کند و همه اینها روی سرعت سایت تاثیرگذار هستند. ولی در این مقاله راهکارهای عملی افزایش سرعت را رسیدگی میکنیم.

تاثیر مانگو روی سئو و رتبه سایت
سرعت سایت از چند لحاظ رسیدگی می شود اما آشکار ترین تاثیرات آن روی سئو اینست که گوگل از سرعت به عنوان یک سیگنال در الگوریتم جستجو برای رتبه بندی سایت ها کاربرد می کند و سایت های سریع تر را به سایت های کند و سرعت پایین، ترجیح می دهد.

خزنده ها و کرولرهای موتورهای جستجو برای گردش و خزش درون سایت هم از سرعت به عنوان یک ویژگی سهم می برند و همینکه ساختار سایت به احسان ساخته شده باشد و البته سرعت هاست و سرورها هم زیاد باشد، ربات موتورهای جستجو شغل راحت تری برای خزیدن درون وبسایت خواهند داشت. این خاصیت یک مزیت سایر هم دارد که مایه می شود خزنده ها یا Crawler ها زود به زود و زیاد ساده تر تو سایت بچرخند، مطالب پسین را کشف کنند و سایت در ایندکس شدن سرعت اکثریت به خویش می گیرد، که طبعا باعث افزایش شدامد ورودی گوگل می شود.



:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mj

ممکن است که شما هم بارها در جمع های دوستانه یا از زبان بعضی بزرگ ترهای تان شنیده باشید که مغز انسان پس از تولد تغییر نمی کند و آدم یا از کودکی باهوش است یا فردی معمولی.

 

البته در گذشته نه چندان دور هم بسیاری از دانشمندان اعتقاد داشتند که مغز بعد از دوران کودکی تغییر نمی کند یعنی معتقد بودند که مغز مانند یک سیستم کامپیوتری از پیش طراحی شده است که با ورود انسان به دوره بزرگ سالی ثابت می ماند و امکان افزایش توانمندی هایش وجود ندارد. با این حال و با پیشرفت های انجام شده دهه اخیر، مشخص شده که این موضوع صحت ندارد. مغز می تواند در طول عمر انسان چیزهای جدید یاد بگیرد و خودش را با شرایط هماهنگ کند. متخصصان مغز و اعصاب این فرایند را انعطاف پذیری عصبی نامیده اند که در ادامه بیشتر درباره اش خواهید خواند.

 

انعطاف پذیری عصبی یعنی چه؟

مغز انسان به طور قابل توجهی انعطاف پذیر است به این معنی که توانایی تغییر و واکنش به محیط و تجارب شما را دارد و می تواند خودش را به روز کند. هر زمان که انسان شروع به فکر کردن یا یادگیری یک موضوع جدید می کند، ارتباطات جدیدی بین نورون های موجود در مغز او برقرار می شود. این ارتباطات وابسته به تجربه هم هستند و در سراسر طول زندگی فرد، به روز می شوند. این فرایند فوق العاده پویاست زیرا افزایش همکاری فعال بین دو نورون(سلول عصبی) باعث تقویت اتصالات آن ها و بیشتر شدن توانایی یادگیری خواهد شد.

 

انعطاف پذیری عصبی چطور کار می کند؟

اگر مغز را مانند یک شبکه برق در نظر بگیریم، در آن میلیاردها مسیر عصبی و راه ارتباطی وجود دارد. هر بار که شما فکری می کنید، تلاش برای یادگیری موضوع جدیدی را شروع می کنید یا کاری انجام می دهید، این مسیرهای عصبی به کار می افتند. بعضی از این مسیرها به راحتی طی می شوند مانند عادت ها، اعتقادات و باورهای قدیمی، احساسات و کارهایی که هم اکنون انجام می دهیم. هرگاه به افکار، اعمال و احساسات قدیمی مان می اندیشیم، این مسیر را قوی تر می کنیم و تردد در این مسیرهای عصبی برای مغز آسان است. در این بین در زمانی که به چیز جدیدی فکر می کنیم یا کار جدیدی یاد می گیریم یا احساس جدیدی را تجربه می کنیم، مغز شروع به ساختن مسیر عصبی جدیدی می کند.

 

وقتی این اتفاق چندین بار بیفتد، مغز ما به ساختن و استفاده بیشتر از این مسیرهای عصبی جدید عادت می کند و این مسیرهای عصبی جدید به هویت جدید در مغز تبدیل می شوند. به این ترتیب مسیرهای قبلی به مرور کم رنگ تر و ضعیف می شوند. این روند برنامه ریزی مجدد مغز که با ساخت مسیر عصبی جدید، فعال شدن مغز و ضعیف شدن مسیرهای قبلی همراه است، انعطاف پذیری عصبی نامیده می شود. خبر خوب این که همه ما توانایی یادگرفتن چیزهای جدید و تغییر دادن مغز را با برنامه ریزی کردن داریم. اگر تا به حال عادت بدی را تغییر داده اید یا در شرایط تان تغییر ایجاد کرده اید، شما یک مسیر عصبی جدیدی را برای اولین بار در مغزتان به وجود آورده اید. بنابراین ما می توانیم با قدرت تکرار افکارمان به تغییراتی که دوست داریم دست یابیم و می توانیم مغزمان را مجدد برنامه ریزی کنیم.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 139
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mj

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای چیره دست و رایگان است. وردپرس به کاربر پروانه میدهد تا متعلق به به صورت مجانی استفاده کند. وردپرس میتواند نزدیک هر نوع سایتی را بسازد. نصب وردپرس آسان است و بیشتر از 5 دقیقه درازا نمی کشد که کاربر میتواند سایت خودش را حاضر انتشار کند. این سکوی انتشار محتوا که کاملا رایگان و با حمایت و بروز رسانی از سوی شرکت اتوماتیک عرضه می شود، اغلب از یک ربع کل اینترنت را مدیریت می کند و از هر 10 سایت در دنیا 3 سایت با وردپرس ساخته می شوند.

یکی از نکاتی که باعث محبوبیت وردپرس شده، همگام بودن این سیستم مدیریت محتوا با سئو و بهینه سازی سایت است. نزدیک همگی ویژگی هایی که موتورهای جستجو از یک سایت انتظار دارند، بدست وردپرس مجانی ارائه می شوند. در صورتی که سایت های غیر وردپرس بخواهند برای موتورهای جستجو بهینه سازی شوند دربایستن به کدنویسی های چندمرتبه ای دارد، ولی وردپرس هر بار با افزونه ها خاصیت های جدید را به سایت اضافه کرده و نیازی به کدنویسی اصلا احساس نخواهد شد.

امروز میخواهیم در مورد قابلیت ها و پتانسیل های وردپرس برای سئو و بهینه سازی گفتگو کنیم. بلاگ میموس به راستی آنچه که امروز برای اغلب مدیر سایت ها مهم است، سازگار بودن سایت با سئو است. سئوی راحت و بدون هزینه احد از کارهایی است که وردپرس در سئوی داخلی سایت آن را بخوبی انجام می دهد. اگر چند دقیقه ای را مهمان ما باشید به شما خواهیم گفت چطور وردپرس میتواند سئو را برای شما آسان کند. بدون اینکه خرج ای برای اینکار ها بپردازید میتوانید یک سایت با وردپرس بسازید و به راحتی آن را بهینه سازی کنید.



:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mj

اگر شما از یک فرد مبتلا به بیماری آلزایمر مراقبت می‌کنید باید بدانید که مراقبت کردن از یک فرد مبتلا به بیماری آلزایمر می‌تواند بسیار طاقت‌فرسا باشد، حتی در صورت برخورداری از نیروی جوانی و سلامتی کامل مراقبت‌کننده، این مراقبت وظیفه‌ای بسیار دشوار بوده و نیاز به زمان و نیروی بسیار دارد.

 

بنابراین برای تداوم در امر مراقبت، مهم است که با شناخت علائم، فشارهای عصبی و دانستن راهکارهایی جهت تقلیل این فشارها از خود مراقب کرده، ضربه‌هایی را که در این مسیر بر جسم و عواطف شما وارد می‌شود، کاهش دهید.

 

یک مراقبت‌کننده باید اول از خود مواظبت کند زیرا که او باید سالم بماند تا بتواند از بیمار خود مراقبت‌های لازم را به عمل بیاورد.

 

فهرست زیر شامل علائم شایع فشارهای عصبی در افراد مراقبت‌کننده است. لطفاً به این فهرست توجه کنید. اگر این علائم در شما وجود دارد، بهتر است به پزشک متخصص اعصاب و روان مراجعه کرده و برای استفاده از خدمات حمایتی با انجمن آلزایمر ایران تماس بگیرید.

 

۱۰ علامت فشار روانی بر فرد مراقبت‌کننده از بیمار مبتلا به آلزایمر

 

۱- عدم پذیرش بیماری و اثرات آن بر روی بیمار 

«من می‌دانم که مادرم بهتر می‌شود. حتماً در تشخیص بیماری او اشتباه کرده‌اند.»

 

۲- خشم نسبت به فرد مبتلا به بیماری و دیگران 

«اگر او این سؤال را دو مرتبه تکرار کند، جیغ می‌کشم.»

 

علائم شروع آلزایمر

مراقبت از فردی که آلزایمر دارد نیاز به زمان و نیروی بسیار دارد

 

۳- دوری از جمع 

دیگر مایل نیستید با دوستان خود تماس حاصل کرده و در فعالیت‌هایی که قبلاً از آنها لذت می‌بردید شرکت کنید.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mj

جملاتی که هرگز نباید در محل کار به زبان آورد

آیا شما نیز با همکاران خود سر کار یا پروژه‌های کاری مشورت می‌کنید؟ آیا حرف‌های شما می‌تواند تأثیر ماندگاری روی بقیه بگذارد. آیا روشی که نگرش‌ها، ایده‌ها و عقاید خود را در محل کار با دیگران در میان می‌گذارید در موفقیت شما تأثیر می‌گذارد.

  

من کارم را تمام کردم، الان چه کاری باید انجام دهم

وقتی شما پس از پایان کار خود این سوال را می‌پرسید، درواقع مسئولیت خود را بیشتر می‌کنید. شما خود باید بدانید که پس از انجام کارتان چه کار دیگری را باید انجام دهید. کارفرمایان کارمندانی را که خودشان آغازگر هر کاری هستند و هنگام بیکاری کاری برای انجام‌دادن پیدا می‌کنند، بسیار دوست دارند.

  

من خیلی خسته‌ام

«خسته‌ام» ازجمله کلماتی است که باید هنگام کارکردن از گفتن آن اجتناب کنیم. وقتی شما خستگی خود را بیان می‌کنید، بدان معنی است که شما در صورت خستگی، در هر جایی خودتان را رها می‌کنید. اگر سر کار احساس خستگی کردید، به دنبال یک چالش جدید باشید. به مدیر خود توضیح دهید که برای انگیزه بیشتر در محل کار نیاز به پروژه‌های بیشتر و تجربیات جدیدتری دارید.

  

برای اتمام این پروژه دیشب تا دیروقت بیدار بودم

اگر فکر می‌کنید با گفتن این جمله رئیس خود را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهید، اشتباه می‌کنید. مدیران کارمندانی را دوست دارند که می‌توانند بدون نیاز به زمان یا توان بیشتر کار خود را انجام دهند. اگر به دنبال این هستید تا توجه رئیس‌تان را به سوی خود جلب کنید، به دنبال راه‌های جدیدتری برای تأثیرگذاری باشید.

 

جملات ممنوعه در محل کار

نمی‌توانم کلمه‌ای است که هر کارمندی باید آن را از دایره لغات خود حذف کند

 

من برای این کار ساخته نشده‌ام

فقط به این دلیل که کاری که انجام می‌دهید شغل و تخصص اصلی شما نیست نمی‌توانید آن را رها کرده و انجام ندهید. اجازه دهید زمان دیگری که مدیر یا همکاران برای انجام یک پروژه از شما کمک خواستند درباره شما و نحوه عملکردتان، ذهن بازتری داشته باشند.

  

منبع



:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mj

تحقیقات اخیر پژوهشگران نشان می دهد که کمبود خواب باعث تغییرات اساسی در بدن و افزایش ریسک و نگرانی های جدی سلامت مانند چاقی، انواع بیماری های جسمی و روحی و حتی مرگ زودرس می شود.

 

کمبود خواب تأثیرات مخرب فراوانی بر سلامت فرد دارد که قابل جبران نیست. در عین حال خواب بیش از 6 تا 8 ساعت شبانه هم برای سلامتی مضر است. آنچه پژوهشگران حوزه خواب بر آن تأکید دارند، خواب شبانه بین 7 تا 8 ساعت است تا بتوانید تمام سطوح خواب را تجربه کنید. سطح یک خواب برای حافظه و یادگیری کافی نیست. سطح 2 (حرکات سریع چشم و خواب دیدن) مورد نظر است. شاید ندانید که کم خوابی بیش از مصرف الکل باعث تصادف می شود یا عاملی برای طلاق و جدایی است. پژوهشگران بر این باورند که کم خواب ها چهار برابر دیگران در روابط عاطفی به مشکل برمی خورند و سه برابر بیشتر افسرده می شوند.

 

خواب کافی و جلوگیری از مرگ زودرس 

محققان داده های 16 پژوهش جداگانه طی 25 سال بر روی بیش از 1.3 میلیون نفر و صدهزار مورد مرگ را آنالیز کردند. نتیجه تحقیقات نشان داد کسانی که معمولا کمتر از 6 ساعت در شب می خوابند 12 درصد احتمال تجربه مرگ زودرس دارند و کسانی که بیش از 8 تا 9 ساعت خواب شبانه دارند 30 درصد در خطر بیشتر هستند. محققان همچنان نشان داده اند کسانی که خوابشان را از 7 ساعت به 5 ساعت یا کمتر کاهش می دهند 1.7 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ به دلایل دیگر قرار می گیرند.

 

مدیریت وزن 

در شب فعالیت فیزیکی و نیاز به کالری کاهش می یابد اما خواب و متابولیسم از بخش یکسانی در مغز کنترل می شوند. وقتی احساس خواب آلودگی می کنید، مغز مواد شیمیایی آزاد می کند که سیگنال گرسنگی می دهد. اشتهای بیشتر و تحرک کمتر در شب باعث افزایش وزن می شود.

 

تأثیر کم خوابی بر کودکان 

کمبود خواب همچنین بر کودکان اثرات قابل توجهی دارد. کودکان کم خواب با افزایش خطر چاقی و بالا رفتن شاخص توده بدنی مواجهند. این خطرات می تواند بر روی بلوغ آنها اثر بگذارد. این کودکان 14 درصد بیشتر در معرض بیش فعالی در دوره نوجوانی قرار دارند.

 

خواب به حفظ مطالب و تقویت حافظه کمک می کند. کم خوابی باعث کاهش تمرکز و پایین آمدن سطح خلاقیت همچنین کندی در واکنش در کودکان می شود. خواب بعد از یادگیری می تواند مطالب را در حافظه ثبت کند. اگر بین یادگیری و خواب فاصله بیفتد باعث تداخل با عوامل خارجی خواهد شد بنابراین بهترین زمان برای حفظ و یادگیری مطالب قبل از خواب است.

 

بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن 

وقتی می خوابید سیستم ایمنی بدن، ماده شیمیایی به نام سیتوکین آزاد می کند که نقش محافظتی برای سیستم ایمنی دارد و به مبارزه با التهاب و عفونت کمک می کند و در بهبود آسم و آلرژی نقش مهمی دارد.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 دی 1397 | نظرات ()